Gammel rifle

Started by 50 bmg, 16. November 2016 kl. 12:52:37

Previous topic - Next topic

50 bmg

Er ikke noe ekspert på gamle børser er det noen som vet hva jeg har kommet over her?Er ca 18 mm i munningen
Løpet ca 85 cm langt.

festus

Aner ikke hva slags det er, men med de riflene og det siktet burde den kunne gå godt. Hva er funksjonen til den skruen i fremkant av låsblikket? Det har jeg ikke sett før.
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

50 bmg

#2
Det er en treskrue som ikke har noe misjon slik jeg ser det.

reldor

Det er slik skrue på flere børser f.eks. på svenske Wredes.
Er vel en form for støtte.

R
Religion er menneskets seier over fornuften.

Jone T

Vet ikke hvorfor, men får for meg at det var noe amerikansk preg over denne??
Kan det være noe Springfield produsert i utgangspunktet tro?

Mr. Pitt

Jeg synes låsen ser svensk ut.
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

rolling

Aner jeg en H over nummeret på låsblikket?. Er det vridde eller rette rifler ?

50 bmg

Ja det er en stor H og så står det 1865 under bak hanen står det 5262 finner ingen andre tall eller merker.
Det er ikke rette rifler i løpet.

jrr50

#8
Jeg og mener dette er ei svensk ei , en forgjenger til wredes geværet eller liknende gjerne en test /prøve modell? , den ser unektelig litt militær ut da.
Men ser ikke noe bajonett feste ,så er gjerne ei børse laga for det sivile marked likevel da .
For de fleste militære hadde nok bajonett feste .

Men den er nesten hundre prosent sikkert svensk etter min mening  en  Husqvarna  også siden den store H en som er på låsen er typisk husqvarna  merking også.
Leser at kaliberet er 18 mm fikk akkurat tid og rette det, men det er vel omtrent samme som de store kammerlader kulene det  ?

Er nesten sikker på det er ei svenske børse dette. Flott og ser ut til og ha et veldig godt løp iallefall det om viser av munningen på bildet her:-)
Det kan ikke vere ei perkusjons konvertert slik som denne da , svensk muskett ,med påsatt riflet løp i senere tid ,  synes den har likheter på fasongen på låsen oppe den har samme kantene  i øvre kant .
Og H merkinger
Beklager feil bilde istad ,det var dette som skulle legges ved

NB lånte bildet fra en gammel annonse på nettet .

Beklager har ei ordliste som skriver hele setninger og husker alt jeg akkurat har skrevet så det må rettes hele tiden , ble mye rot her nå, beklager .
Eller evt denne ,bilde lånt på nettet ,også ei svenske børse
M1815-49
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

jæger justnæs

Jeg kan ta feil men magefølelsen sier meg at dette ikke er noe annet enn en sammensetning av diverse deler basert på følgende:
-Låsen ser ut til å være en modifisert M1860 Wredes gevär. Det stemmer med merking og skuen i forkant av låsblikket. Da blir det "feil" med to skruer på motsatt side, det skal vare være en til denne type lås. Og den nedre skruen står altfor lavt nede, den stemmer ikke.
-Avtrekkeren og -bøylen ser altfor moderne ut.
-Det virker å være lagt inn en kloss i bakkant av pipa for å passe til ei pipe som ikke hører til denne stokken.
-Kaliber: Hvis låsen er korrekt så gikk svenskene over til 4''' kaliber i 1860
-Tennklossen ser heller ikke særlig gammel ut i designet.
-Det ser for meg ikke ut til å være svenske militærsikter.
Best når det smeller!

jrr50

Tror du har rett i dine antagelser her Jæger Justnes , det kan iallefall virke veldig sannsynlig ,
Hanen ser også ut og stemme med wredes låsen , og merkinger som du sier .
Her er bilde av en wredes lås plate i nærbilde
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

50 bmg

Så da kan jeg gå ut i fra at en eller annen har skudd sammen  et gevær rundt en wredeslås og diverse deler.
Er vel ingen stor kulturskatt dette får se om jeg får den til og smelle virker i og for seg solid nok til det.

jæger justnæs

Det kan være mye skyteglede i denne, 50 bmg. Har du målt noe nærmere for å se hvilken kulediameter du trenger?
Best når det smeller!

50 bmg

Ja har målt 16.8 mm over bommene i pipa kanskje ei 16 mm rundkule med en passe trang fettlapp.