Identifikasjon av flintlås

Started by Svartkrudt, 09. March 2020 kl. 18:04:47

Previous topic - Next topic

Svartkrudt

Hei folkens, noen som kjenner igjen denne her?






krutnarr

Hei.
Ser ut som en M1772 pistollås. Hva er målene?

Vidar

Hærmuseets Merkekatalog 1960 viser en merking som kanskje kan være nyttig for videre forskning på din lås.

Svartkrudt

Takk for svar! Den er alt for stor til pistol så er nok for en muskett, skal prøve og få tatt noen mål

Se der ja, da er den i hvert fall dansk

Noen som har en formening og verdi?

hcc333

Hej

For et par år siden, så jeg et billede fra en auktion med en Musket M1774/41, der havde et mestermærke identisk med det, du viser "SS" - måske du kan bruge det til noget.



Med venlig hilsen
hcc333

Acillevs

Lengda på låset er ganske avgjerande,det er mest sannsynleg at låset har tilhøyrt ein 1746 eller ein 1774.Lengda på ein typisk 1746 lås er ca 180 millimeter,på ein 1774,ein liten centimeter mindre.

Svartkrudt

Nå har jeg målt låsen til ca 160mm så da stemmer den vel ikke med noen av de modellene?

Ingen som har noe formening om verdien? Hvis den kan få et bedre hjem hos noen med en muskett som mangler lås hadde det vært det beste

Acillevs

Når den er berre 160 millimeter har den nok tilhøyrt ein av modellane som var i bruk i dei siste tiåra før 1746`en kom,men ein ser at skruen som fester pannedekselfjøra er iskrudd utanifrå,så den er nok heller frå 1740 åra,enn frå 1730åra.Dersom du vil selje den ,kan du prøve å legge den på Kjøp og salgsida!!!

Svartkrudt

Takker for utfyllende svar! Ja det som er planen min greit og vite hva jeg kan forvente og få for den, er vel ikke mulighet for auksjon der så vidt jeg vet

Acillevs

Nei ikkje auksjon direkte,der er det meir som på Finn! ;-) ,men det kan no vere verdt eit forsøk!