Kva er dette?

Started by Halgeir, 29. November 2007 kl. 21:07:08

Previous topic - Next topic

Halgeir

Hei! Eg fann ei gamal børse medan eg rydda i restane av eit gamalt hus her ein dag. Løpet og avtrekkermekanismen er svært rusta og kolben er mottspist. Veit ingenting om historia bak børsa, kven som har eigd den osv.. Men eg er interessert i å finne ut kor gamal den er og kva fabrikat det kan vere. Har ikkje funne noko merke på den, men det står innstempla 11,6 på undersida av løpet. Løpet og avtrekkermekanismen er av jern, ellers er det meste av detaljar i messing. Ladestokken manglar.Det manglar òg eit beslag som skal ligge rundt munningen av løpet og trestokken.
Er takknemlig for all info og evt bilder av tilsvarande våpen i god stand.... og evt info om oppussing av våpenet....
Har demontert det meste og begynt å pusse rust og messing. Fins det noko vidundermiddel for å fjerne rust inni avtrekkermekanismen, syre eller noko anna??  Reknar ikkje med at børsa egnar seg til anna enn veggpryd, eller?

Det vart mange spørsmål frå ein med få svar.....;-)

Krutthorn

Legg metalldelene i diesel noen dager og skrap de med en messingplate.  Vask stokken med rødsprit og sett den inn med kokt linolje eller stokkolje. Mange strøk.  Heng deretter børsa på veggen.

Jeg vet ikke hvilken produsent som har laget den, men den ser norsk ut.

jæger justnæs

> Løpet og avtrekkermekanismen er av jern, ellers er det meste av detaljar i
> messing. Ladestokken manglar.Det manglar òg eit beslag som skal ligge rundt
> munningen av løpet og trestokken.
> Er takknemlig for all info og evt bilder av tilsvarande våpen i god
> stand....
Jeg har en rifle som kan likne litt i fasongen, du kan lese mer om den i denne tråden. Jeg tror at det skal være et nesebeslag av horn på stokken din. Der var ikke så vanlig med løpsbånd på sivile våpen, man festet pipa til stokken med pipestifter som går gjennom kolben og et øre på undersiden av pipa. Min rifle har ikke messingbeslag.
Best når det smeller!

Trond

Med fare for å dumme meg ut (igjen?), tror jeg denne børsa antagelig er endel eldre enn den JJ viser bilde av. Såvidt jeg kan se er låsblikket spisst i bakkant, noe som indikerer at den er fra før 1830-35 og høyst sannsynlig startet opp som en flintlås rifle. Kolbekappen virker fascinerende avansert og godt tilpasset (av det vesle det er mulig å se av den) - og dermed nesten militær. Jeg tror likevel at det er et sivilt gevær.

En av de enklest ting å datere/modellfeste etter, er gjerne sideblikket. Et bilde av sideblikket (platen som skruehodene til låsen er skrudd mot) vil kanskje kunne si "mer enn tusen ord".

Trond

Hiorthefot

Om rust må vekk i mekanisma, må du sjølvsagt ikkje bruke slipepapir eller fil. Men du kan "Koke" vekk rusta i ein rustfri kjele med vatn og sitronsyre.  Ver varsam med herda delar slik som fjører ol. då desse vert skada ved lang koketid. Unngå slik behandling om det er nok å konserver rusta med linolje eller kvistlakk.

reldor

En måte å fjerne rust er med elektrolyse se link.
http://www.stovebolt.com/techtips/rust/electrolytic_derusting.htm

Dette fungerer....
Jeg brukte en mobillader som strømkilde.
R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

Halgeir

>  Kolbekappen virker  fascinerende avansert og godt tilpasset ....>
> En av de enklest ting å datere/modellfeste etter, er gjerne sideblikket.
> Et bilde av sideblikket (platen som skruehodene til låsen er skrudd mot)
> vil kanskje kunne si "mer enn tusen ord".
>
> Trond

Her er nokre bilder som kanskje kan forklare meir???

Halgeir




Trond

Jeg må bare bekjenne det, øynene er ikke som de var og denne hadde ikke noen spiss avslutning av låsblikket - jeg dummet meg ut! Sideblikket er erstattet av innfelte messinghylser, noe som kan indikere at det er engelsk.

Uansett, børsa er etter all sannsynlighet fra etter ca 1850 og det kan godt tenkes at den er 10-30 år nyere enn dette (de var ikke så moderne som oss norske nordmenn i ytlandet, den gang).

Trond

jæger justnæs

Jeg fant dette bildet av innsiden på min lås. Det er da visse likhetstrekk her?
Best når det smeller!