Døllebajonett

Started by Rittmester, 03. September 2020 kl. 8:30:20

Previous topic - Next topic

Rittmester

Jeg har fått i hus en noe sliten døllebajonett som jeg håper dere her på forumet kan hjelpe meg med å identifisere.
Selve bajonetten er 50 cm. lang, og har i tillegg hylse på omlag 7 cm. Innvendig mål på hylsen er ca. 21 mm.
Av merkinger kan jeg se "HC" ved begynnelsen av "bladet" samt tallet 3 (gammel merking) og tallet 288 (under tallet 3) på armens høyre side. På selve hylsen er det merket "R 47". På hylsen er det også en liten "klakk" som jeg ikke har sett på andre døllebajonetter.

Hvis noen i tillegg kan gi meg et tips på restaurering av denne, hadde jeg satt stor pris på dette også.

Tinytim

Hei, det ser ut til at det er en bajonett for 18 lødig kammerlader fra Liege. Selve låseringen mangler.

Rittmester

Tusen takk, TinyTim! Det var oppklarende. Så da er det å forstå det slik at dette er en bajonett til Kongsberg Kammerlader rifle produsert av A. Francotte, Liège, Belgia for den Norske Hæren omkring 1855? Disse riflene ble vel gjort om til sabelbajonettfeste senere?

Tinytim

Det stemmer at en del av dem ble nedkortet og fikk feste for sabelbajonett, M/1859. Men veldig mange er bevart i full lengde med feste for døllebajonett.