Umodifisert M/1846 kammerlader på auksjon

Started by Øyvind F., 10. March 2020 kl. 11:22:41

Previous topic - Next topic

Øyvind F.

Umodifiserte Modell 1846 kammerladere er ikke hverdagskost. Nå skal det en slik på auksjon i Tyskland. Se nr. 357 hos Stauffer Auktionen. Den er Kongsberg-produsert med nr. 196 fra 1846. Bajonetten er ikke nummerlik og har nr. 2841. Den har et segl på kolben som kan tyde på at det er et modelleksemplar eller lignende.



Så nå kan altså de pengesterke hente den hjem til Norge. Minsteprisen er 2800€ eller drøye 30000 kroner med dagens kurs. Legg merke til at den andre kammerladeren på bildet, en vanlig M/1855, har minstepris 2500€ (27000 kroner). Ikke helt samsvar der, altså.

Jeg fikk noen bilder i tillegg til det som ligger ute:





Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

jæger justnæs

Best når det smeller!

Trond

Takker for tipset Øyvind, jeg håper at den får seg en ny eier på Oslo Vest...

Øyvind F.

Det er bra at noen forsøker å få den hjem til Norge, så får vi håpe at de ikke blir nudler med brun saus resten av året på kjøperen.

Når det gjelder lakkseglet, så er det vel sannsynlig at det kan stamme fra Felttøymesterekspedisjonen? Her er en M/1846 fra Forsvarsmuseet som har et lignende segl: https://digitaltmuseum.no/011022713025/kammerladningsgevaer-18-lodig-m1846

Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Trond

Vidunderet er dermed på vei til Norge, men det er mulig at veien kan vise seg å bli litt kronglete i disse tider.

Trond

Børsa har omsider kommet i hus, men jeg kan ikke finne et enda serienummer på den. Skruene er nummererte og det står 1846 og en K foran på låskassen samt en K på underbeslaget. Bildene viser M1846 modelleksemplaret sammen med sin 3 år yngre bror - en M1849.







Øyvind skriver at den har serienummer 196, men jeg er rett og slett ikke i stand til å finne dette noe sted. Så Øyvind, hvor står det?

Øyvind F.

Flott, der var den tilbake i Norge igjen! Det var en Fräulein Heer fra auksjonshuset som skrev at «the rifle (lot 357) is made in Kongsberg/Norway and the serial number is 196.» Hun har tydeligvis tatt feil.

Uten serienummer er det enda større sannsynlighet for at geværet er et modelleksemplar. Egentlig skulle jo M/1846 ha blank pipe, men det ble bestemt å benytte brunerte piper litt over en måned etter at M/1846 ble approbert. Et modelleksemplar med blank pipe befinner seg på Bergverksmuseet i Kongsberg.

I arkivene har jeg sett at det nevnes minst fire modelleksemplarer: ett fra april 1845 og tre fra desember 1845 (det var sikkert flere i tillegg). Modellen ble approbert 17. januar 1846 og brunerte piper 28. februar 1846, så din er kanskje ett av modelleksemplarene med brunert pipe? Ser du hva som står på seglet?
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Trond

Selv etter å vite hva det skal stå på seglet og meget god vilje, har jeg nok for gamle øyne eller for dårlig fantasi til å kunne se det.
Når det gjelder serienummeret, fant jeg det omsider, svakt slått inn i treverket rett under mutteren til hevarmen. Dette er det eneste stedet på børsa det står. Men her fikk fantasien min fart på seg: Det er jo mulig at dette kan ha vært en underkjent M1742 stokk som så ble brukt til 'noe nyttig'? Det ville forklare serienummeret.
Det er også et par andre rare greier med den. Båndfjærene kommer tvers gjennom forskjeftet og, særlig på de to forreste båndene, flukter de ikke helt med skjeftet i bakkant. M1842 båndene er noe tynnere og hadde antagelig fluktet perfekt. Dette kan også muligens forklare at M1846 båndfjærene er bitte litt for lange til en eventuell M1842 kolbe.

Det kan bli mye moro med å ha et modelleksemplar i fanget...