Gamle bilder

Started by Yellowboy, 26. December 2012 kl. 12:59:10

Previous topic - Next topic

Yellowboy

Tenkte og dele et bilde med dere fra mine hjemtrakter og min famile. Bilde er fra 1910 og viser mange intressante våpen.Må kunne si de var godt bevepnet ! Men tror de har rasket sammmen det meste som fantes på gården. Alle våpen er i dag spredd for alle vinder.
Bilde ligger forøvrig på skogmusest sine sider.

Ønsker flere bilder fra gamle dager, som dere har et forhold til.

Yellowboy

Kanskje noen som vil prøve seg på indtifisering av børsene ???

Mr. Pitt

Jeg gjør et forsøk,
nr 1 fra venstre rolling block
nr 4 rolling block
nr 5 og 6 s/s hagle
nr 8 1886 eller 1894 winchester.
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

arilar

Tack Yellowboy för mycket häftigt tidsdokument!!

jæger justnæs

Flott bilde, Yellowboy!

Har du det i større format som kan beskjæres for å få fram litt mer detaljer på geværene?
Jeg har bare beskåret, blåst opp og nummerert her men en del er ganske uklare.


Sånn løselig ville jeg sagt:
1 Rolling block helstokk
2 M1815 flintmuskett?
3 ??? helstokk
4 Rolling block?
5 ???
6 Husqvarna Lefaucheux kombi? Synes det ser ut som den har mer enn haglekorn
7 Grovkalibret helstokk perk-etellerannet
8 Krag Jørgensen?
9 Bøylerifle
10 ???
11 Perkrifle, helstokk

Gleder meg til fortsettelsen, det er nok folk som kan si mer om mange av disse :-)

JJ
Best når det smeller!

Jon

Dette liker jeg. For 3-4år siden skrev jeg sammen med en venn en bok om hjortens historie lokalt på Haugesundshalvøen og tilliggende herligheter, tittelen ble tilslutt: "Historien om hjorten i Sunnhordland og Nord-Rogaland". I den anledning klarte jeg å få fatt i noen tidsriktige bilder fra distriktet, ikke alle ble brukt i boka.


Her er skryteveggen til B Stolt-Nielsen, en lokal skipsreder og jeger m.m. Litt vanskelig å tyde hvilke våpen det er men der finnes nok folk på forumet her som klarer endel av dem.


Her har vi samme mann stående t.h. med en dobbeltløpet trolig engelsk BP Exp.
De to andre riflene ser ut til å være 4''' Kammerladere(?) Bildet er tatt på trappa til Kristoffer Sydnes på Eidsvåg Tittelsnes. I Flatnes'ens hjemkommune Sveio, dengang Valestrand

Skal se om jeg finner noen flere fra samme prosjekt

Edit: Lagt til et utsnitt av det første bildet, lettere redigert. JJ


jæger justnæs

Virkelig spennende, Jon!
På det øverste bildet er trolig nr. 1, 3 og 4 rolling blocker men nr. 2 lyser Krag Petersson lang vei!
Spør også deg om du har disse i større format og kan beskjære før opplasting så detaljene blir bedre.
Morsomt med litt julenøtter :-)
Best når det smeller!

Tinytim

For noen år siden kom jeg over dette bildet på en auksjon, det ble en budrunde med noen andre som ville ha ramma, men bildet ble med meg hjem og henger i hobbyrommet, jeg vet ikke hvor gammelt det er men vil tippe slutten av 1800 tallet, og det er tatt i studio. Den observante leser ser sikker hvilket våpen gubben holder.

malle

#8
Børse nummer 9 på det øverste bildet ser definitivt ut som en Winchester 1886.

Finndalslaft



Hyggelig og svært spennende tråd.

Mannen er iført helgeklær og viser frem sine kjæreste eiendeler.
Børse, harabikkje, medalje på jakken, slipsnål og klokkekjede.
Kona mangler så da er han vel ugift...

Hemsedal/Golsfjellet i bakgrunnen.

krutnarr

Litt morro at nr. 10 er ei tennstempelrifle.
Den er jo vitterlig dokumentert i historien men ikke bildegitt utover eteren......

Knutakongen


 Fine  karer fra Vestlandet.

bubo

Nokre bilete frå boka Skyttarsaka i Noreg 1933 (436 sider)



Fagerstad

Er jo ein kammerladingskarabin av eit slag, men auga mine klarer ikkje å plukke opp detaljar på bildet. Anna enn at personen har litt spesielle proporsjonar :-)

Roy-Terje Kjoberg

Ser en hane oppå børsen og da blir det vel heller nærmere en rulleblokk av et eller annet kaliber. Hagle?
Mer samler enn skytter.

Tinytim

ingen hane på toppen av denne, geværet er en 1857 kammerlader karabin

Roy-Terje Kjoberg

#16
Der var kommet inn et bilde etter det med kammerladeren - kommentaren gjaldt børsen på det bildet. Tidligere gikk det an å se hvem man svarte men den finessen er borte - i alle fall slik diskusjonene viser seg på min datamaskin.
Nå ser jeg at den funksjonen fungerer igjen - på min maskin.
Mer samler enn skytter.