Nå blir det enklere å kjøpe svartkrutt

Started by Øyvind F., 16. October 2017 kl. 5:10:12

Previous topic - Next topic

Øyvind F.

Som dere kanskje har fått med dere har det kommet en ny Forskrift om sivil håndtering av eksplosjonsfarlige stoffer (eksplosivforskriften). Se: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-06-15-844?q=FOR-2017-08-23-1273

Skyttere med våpenkort for svartkruttvåpen slipper nå å søke politiet om erverstillatelse. Nå holder det å vise våpenkort for kjøp av inntil 3 kg svartkrutt.

For de fleste har det altså blitt lettere å kjøpe svartkrutt. Se også: http://www.svartkrutt.net/nyheter/vis.php?id=114
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

jæger justnæs

Dette er virkelig godt nytt, det flagges her :-)
Best når det smeller!

reldor

:clap: :clap: :clap: endelig noe fornuftig:-D


R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

Jone T

Dette er jo fantastisk! Men ett spørsmål ang krutt, selger fortsatt maxam krutt til private? De har vertfall avdeling i området
Er ikke veldig lett å få tak i svartkrutt i Stavanger...

Skimmerhorn

Har akkurat bestilt meg en brukbar slump med sveitser nå

BjørnL

Hei!

Flott. Godt at noen forandringer er til det bedre.

BjørnL

Øyvind F.

Absolutt gode nyheter! Dette kan forhåpentligvis virke positivt på aktivitetsnivået rundt om i landet. Nå er regelverket omtrent tilbake til slik det var før trøbbelet begynte i 2005 – bortsett fra at da kunne man kjøpe svartkrutt hos våpenhandelen. Det var tider det.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

krutnarr

Dette er jo fantastisk. Endelig svinger pendelen i riktig retning :-D

qualibra

Tenk at det skulle komme et fornuftig utspill som handler om sivilt bruk av slike ting en gang . Nesten så jeg klyper meg sjøl både her og der, for å kjenne etter om jeg er våken da jeg leser detta .:surprised:
qualibra

Cap'n Redneck

Til Jone:

Nei, MAXAM selger ikke lenger svartkrutt for skyting til private.

Dette "småsalget" er det BørseLars A/S og Christiania Fyrverkeri Compagnie som har enerett på.

Jeg var i kontakt med Maxams hovedlager i Odal for å høre om de kunne sende noen kilo svartkrutt med samme lastebil som gikk til lageret deres i Trøndelag med sprengstoff?

Svaret var at det kunne la seg gjøre hvis de fikk god tid på seg til å innpasse forsendelsen i sitt transportopplegg, men forespørselen måtte helst komme "offisielt" fra BørseLars eller CFC....

Så dette med leilighetstransport av svartkrutt rundt i landet er fortsatt uavklart.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......