Messingpatron med rullekrymp

Started by jæger justnæs, 22. May 2018 kl. 9:23:17

Previous topic - Next topic

jæger justnæs

I fjor fikk jeg et tips av jørn om en artikkel i våre danske venners medlemsblad Krudtslam. Den er kort men informativ og omhandler messingpatroner med papp/papirinnlegg foran som rullekrympes. Det forklarer jo en hel det, blandt annet hvorfor messingpatronene er 'for korte' til et 65mm kammer.
Jeg kjørte på og ladet opp en bunt patroner til NM til helga. I kjent stil prøver jeg nok en gang nytt konsept til konkurranse :-D
Lenke til Krudstlam 2009-2 - artikkelen er på side 24-25.

Best når det smeller!

laffa


G.Larson

> Lenken virker ikke
>

Joda, men forutsetter Adobe flash player.
Ståle B.

Øyvind F.

Interessant patent. Hva limer du pappen med?

Er det noen som kjenner til originale slike?
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

jæger justnæs

Jeg limer ikke pappen. Eller, jeg bruker to runder med tykt papir (200g/m2).
Det refereres til en original patron fra England i artikkelen samt en tysk tomhylse med rester av det som kan være en papirhylse i fronten. Lite nerdedetaljer, dessverre.

Hvis ladningen jeg prøver fungerer tilfredsstillende kommer det selvfølgelig detaljert beskrivelse :-)
Best når det smeller!

krutnarr

Dette blir spennende å se.
Patronene virker svært brukervennlige fremfor det vi tidligere brukte av lakka skilling over hagl osv ? Tåler en slik rullekrymp å "ligge å slenge i sekken" under jakta?

jæger justnæs

Jeg håper det, tenker å prøve med vokset papir neste gang om dette funker :-)
Best når det smeller!

Landmark

Jeg håper du legger ut en oppdatering etter prøveskyting.
Dette må prøves, og vokset papir høres ut som en god plan:-)
I august har vi hagleskytingene i KVF, og da kan dette muligens være riktg medisin for å få opp treffprosenten i svartkruttklassen.

jæger justnæs

Jepp, det skal jeg gjøre. Nå har jeg hatt griseflaks og klart 20 duer med denne hagla - men bare en eneste gang. Mer enn 10 er OK, alt over 15 er suksess :-D

Kanskje noen av de patronsamlende medlemmer har snublet over originale messingpatroner med papp/papir? Må ta en titt i egen roteskuff men kan ikke minnes å ha sett noe sånt.
Best når det smeller!

Øyvind F.

Det er jo egentlig bare en vanlig papphylse med en veeldig lang messingbase :knegge: Kanskje en slags hybridløsning som kombinerer levedyktigheten til messingpatronen med lukkemetoden til pappatronene?

Jeg har ikke hørt om denne måten å lukke messinghylser før, men kan denne metoden ha vært vanlig? Messinghylsene kom vel ikke på markedet før ut i 1870-årene, og metoden ville nok vært beskrevet i litteraturen om det var noe «alle» gjorde. I 1880-årene ble det solgt messinghylser med munning som gjorde det enklere å bøye munningen innover, så det var nok flere forskjellige lukkemetoder.

Kanskje Jon og patronsamlerne har noen synspunkter?

Det skal uansett være interessant å høre hvordan det fungerer!
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

bubo

Ikke noen ny patent dette,gitt.:-)
L.H.Hagen solgte disse på begynnelsen av 1890-tallet,men da prisen var noe stiv,kan det ha sammenheng med at de ikke ble så populære..

Hele katalogen kan du lese her: https://forum.svartkrutt.net/index.php?id=24009

festus

>
> Er det noen som kjenner til originale slike?

Jeg har en original.
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Øyvind F.

Se der var den, moro å se! Går pappen helt ned i bunn av hylsen?
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.