M/1860 Skytterlagskammerlader

Started by krutnarr, 11. September 2020 kl. 22:14:43

Previous topic - Next topic

krutnarr

Hei
Kjøpte for ei tid tilbake en skytterlagskammerlader på Blomqvist som var i dårlig forfattning. Den hadde nr 131 og sivilisert baksikte. Rusten var over alt og til dels grov. Kjørte over hele løpet og deler med vinkelkutter påmontert lamellskive for polering type "medium". Deretter pusset jeg alt med 1000-papir og olje. Det resulterer i en del blanke flater med sorte prikker/felt. Brunering må til. Ønsker å få til et utseende som st. år bøssas alder og bruk til rette. Dvs. at den ikke skal se ny ut, men ikke helt oppgitt heller. Dette er en skyter  ;D
Bildene viser i rekkefølge utgangspunktet, etter "Sliping" og behandling. Brukte fire "strøk" med Barrel brown & degreaser fra Laurel mountain forge og gnidde av med tørr bommullsfille mellom hvert strøk. Avslutter med en blanding av varmt vann og Natron. Etterpå polert med voks.

Øyvind F.

Bra at den blir satt i stand og vekket til live igjen. Hvordan er den i løpet?
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

krutnarr

#2
Løpet er tålig helt. Det er riflet (ikke Witheorth) Kammeret er rundt. Siktet er sivilt.

willer

Ble noen levert med runde kammer eller er de borret opp ?

Øyvind F.

Jeg regner med oppriflingen av løpet og oppboringen av kammeret er noe som er gjort av en sivil børsemaker. Det er kjent 4''' prøvegeværer med glattløpede kamre og konvensjonell rifling, men så vidt meg bekjent ble alle sivile 4''' kammerladningsgeværer av denne typen levert med sekskantet kammer og løp fra fabrikken.

Hva er diameteren på kammeret og løpet?
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

krutnarr

Hei.
Kammeret er ca. .550
Løpsdiameter ca. .525
Riflingsdiameter ca. .550

Tenker å prøve noen «poppnaggle»-kuler som måler .547 og veier 425grain .

jæger justnæs

Det blei bra! Den så ganske stakkarslig ut da jeg var innom sist.
Job well done  :)
Best når det smeller!

Øyvind F.

Da er den nok boret opp til 4,25'''. Det blir spennende å se om du får noe presisjon ut av den!   
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

krutnarr

#8
Takk for det.
Den må jo ha blitt boret opp for å bli bedre  ;D
Siktet er ivertfall med godt synlig innloddinger av trappevanger. Noen som vet hvordan siktet så ut originalt? Foten har samme nummer som våpen.
Legger inn noen bilder som viser bruneringen litt bedre. Alt var som toppen på kammeret /kammerarmen etter pussen og før brunering. Siktet er verken pusset eller brunert nå.

(Utrolig vanskelig å ta gode bilder. Alt ser bedre ut i virkeligheten )

Øyvind F.

Skytterlagsgeværene som ble levert i 1861 hadde – med svært få unntak – militære vinkellamellsikter. Skytterne mislikte sterkt vinkellamellsiktet, og mange fikk skiftet ut siktene med andre typer, for det meste det som ble kalt sveitsersikter. Bildet viser et vinkellamellsikte.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

krutnarr

#10
Da er den prøvd med seks skudd på konken. 40m knestående.
De to første for lavt. Det tredje høyt og tre helt ok, men om den samler? Det ser faktisk sånn ut. Brukte poppnagglekulene og 60 grain 2f