Larsens krudtmaskine

Started by festus, 27. April 2014 kl. 14:00:55

Previous topic - Next topic

festus

Noe trodde kanskje at Jeff Tanners kruttdispenser er en ny og revolusjonerende ide?... ;-) Plukket med meg denne på Kongsberg i dag.:-D



"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

krutnarr

Den var tøff :-P
Fint å se at gamlegutta kunne tenke ut finurlige løsninger. Dagens utstyr er vell heller bare forbedringer av disse i bruk og materiell (men ikke så fine ;-)  )

Så ut som han Larsen hadde billig krutt au? Du kjøpte vell noen kilo? :woot:

nevS

Blir spennende å se om noen lager en for bruk nå.
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

festus

> Blir spennende å se om noen lager en for bruk nå.

Hvis noen har lyst på mål, er det bare å si fra. Jeg kommer i alle fall til å bruke denne- den er for fin til å bare sette på hylla. :-)
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

festus

> Dagens utstyr er vell heller bare forbedringer av disse i bruk og materiell (men ikke så fine ;-)  )
>
> Så ut som han Larsen hadde billig krutt au? Du kjøpte vell noen kilo? :woot:

Det er unektelig litt mer schwung over edeltre og messing enn plast, ja. ;-) Kruttet var nok et tidsbegrenset tilbud, dessverre- ikke gyldig etter år 1900...
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

jæger justnæs

Takk for at du deler, festus!
Nydelig og sikkert godt fungerende sak. Og den måler jo ladningene aldeles nøiagtig, kan ikke bli stort bedre. Legg også merke til hvordan kruttet spres ut i vifteform men likevel ikke bommer på hylsa :-D Man kan vel anta at den har en justeringsskrue eller at det kan byttes ut rør eller liknende i den delen som henter ladningen?
Har tusle litt med å lage en hagldispenser nesten utelukkende i tre med omtrent samme prinsipp. Må visst finne fram litt edlere tresorter nå.
Best når det smeller!

festus

> Takk for at du deler, festus!
 Man kan vel anta at den har en justeringsskrue eller at det kan byttes ut rør eller liknende i den delen som henter ladningen?

Bare hyggelig! Ved å sette inn en tykkere foring kan ladningen reduseres, ja. :-)
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

festus

> Blir spennende å se om noen lager en for bruk nå.

Den første interessenten har allerede meldt seg, så får vi se... Her er i alle fall målsatte tegninger for de som har lyst til å prøve. ;-)







"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

bubo

Tenkte jeg skulle skrive et lite innlegg om denne gilde krudtmakinen fra 1870-80 åra,men jaggu hadde festus kommet meg i forkjøpet for flere år siden!:yes:


Som det står i Larsenkatalogen fra 1880,oppnår man faktisk aldeles nøiagtig samme krudtmængde i hver patron,nemlig 3,9 gram FF i min maskin. ( 60,2 grains).
Jeg tenker jo da at denne må være 12x44.
Der er bare et stempel på maskinen,14 1/2,noen som har en forklaring på dette tall?
Står det noe på din,festus?

Tilslutt en liten titt i tippoldefars ladekrok..

festus

#9
> Der er bare et stempel på maskinen,14 1/2,noen som har en forklaring på dette tall?

Min har nøyaktig samme merking- eller "Aldeles nøiagtig", som gamle Larsen ville sagt! :-D
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

jæger justnæs

Herlige dispensere, altså :-)
Hva med å måle kruttmengden i et justerbart kruttmål (til dømes 75 grains volum) og dele dette på 14,5 og se etter gamle vekt- eller volumenheter som kan passe?
Edit: Det ser ut som det er en utskiftbar hylse i treverket. I så fall kan 14 1/2 muligens tilsvare volum uten hylse, eventuelt standardhylsas volum eller diameter på hullet til hylsa? Mange spørsmål uten svar ;-)
Klikkbar lenke: Arkeliet har flere fine tabeller, velg kategori øverst.
Best når det smeller!

The Dane

3,9gram (3,906gram) er eksakt 1 kvintin ifølge det gamle tomme system og netop ladningen for den originale 12,17x42R.