Fjerning av slipemerker på original perkusjonsrevolver

Started by Brassica, 10. September 2021 kl. 7:32:35

Previous topic - Next topic

Brassica

Hei,

Har nettopp fått i hus en Rogers & Spencer .44 perkusjon som er i rimelig bra teknisk stand. Problemet er at noen har brukt i overkant grovt smergelpapir for å fjerne overflaterust slik at det er stygge striper og slipemerker på ramme og tønne. Tenkte å gjøre noe med dette, noen tips? Stålull i ulike graderinger, sliping i olje med 400-600-800-1200 papir? Hva bør man gjøre etter man er fornøyd med resultatet?
Det er fremdeles igjen en god del av den originale blåneringen så jeg tenkte å få til en gradvis overgang til dette.
Alle meninger, tips og erfaringer mottas med takk :)

Roy-Terje Kjoberg

Dette er et så personlig anliggende at uansett hvilket råd man gir så kan det være gjenstand for diskusjon. Noen vil prioritere original blånering mens andre syns det er fint med blanke flater og løp.
Hvis ripene ikke er for dype så vil du kunne få de vekk med slipepapir og tålmodighet. Du vil etterhvert finne ut hvilke finhetsgrader du vil benytte. Har selv brukt sandpapir, stålull og slipepasta med resultater jeg syntes var helt OK.
Mer samler enn skytter.

Brassica

Takker for svar, da blir det å prøve med slipepapir og olje tenker jeg, så får vi se hvordan det går. Lar du stålet være ubehandlet etter at slipingen er ferdig?

Torgeir

Dette låt litt skremmende. Det er en original revolver med riper i finishen? Finishen forsvinner såklart med ripene hvis du polerer dem vekk. Jeg ville sterkt vurdert å la dem være hvis mye av bruneringa rundt er intakt. Hvis ikke kan du evt pusse dem vekk med så fin stålull eller slipepapir som mulig. Kanskje kan et kaldbruneringsremedium brukes til å mørkne pusseflekkene, og så kan dette jevnes ut igjen med mer stålull? Det skal uansett litt til at dette blir spesielt fint, tror jeg. Et annet alternativ er å pusse hele revolveren blank og kjøre full rebrunering. Gjort skikkelig blir trolig dette det peneste, men originaliteten ryker jo au.
Torgeir

Brassica

Da ble det et kompromiss med å beholde mest mulig av original finish samtidig som mest mulig av stripene ble fjernet med fint slipepapir, stålull og olje. Tønna, som var pusset med slipemaskin, ble slipt med 400/600/800/1200/stålull og det hele ser helt ok ut.

Roy-Terje Kjoberg

Mer samler enn skytter.