Harrington & Richardson

Started by Harald, 09. April 2021 kl. 17:08:43

Previous topic - Next topic

Harald

Hei. Kjøpte en Harrington & Richardson 5-skudds top break DA-revolver "automatic ejecting" i .38 Smith & Wesson som var for salg på markedet her. Grepene har "Target logo", revolveren er forniklet. Liten låsepinne ved det doble latch-låset. Løpsadressen er på to linjer, andre linje har patentdatoer: Pat. Oct 4 '87 May 14 & Aug 6 '89. Etter kjøpet har jeg kommet i tvil om produksjonsår. Er det noen som har referanselitteratur om H&R for identifisering og kan hjelpe? Har sett litt på utenlandske fora, og opplysningene der spriker en del. Jeg er klar over reglene for identifisering på forumet. Bilder og serienummer sendes den som kan hjelpe. Mvh Harald.

Cap'n Redneck

Denne er omtalt på side 273 i Norm Flaydermans "Guide to Antique American Firearms, 9th. Edition":

H&R Automatic Ejection Double Action Revolver.
Kalibere: .32CF, .32 H&R Long CF, (begge 6-skudds tønne), .38 S&W CF (5-skudds tønne).
3 1/4" langt, rundt løp med sikteskinne standard.  Samt forniklet finish standard.

Model 1.
Produsert ca. 1887-1889 i et estimert antall av 5000 stk.
Fancy hardgummiskjefter med "scroll work" design.

Model 2.
Produsert ca. 1889 - 1940 i et estimert totalt antall av 1.300.000 stk.
Nettskjærte hardgummiskjefter med "H&R Target" design.
Også tilgjengelig med 2 1/2", 4", 5" og 6" langt løp.
En kuriøs variant ble prod. ca. 1901-1917 med 4" løp og innsvingbar bajonett under løpet...!

Flayderman gir ingen andre konkrete data om produksjonsantall pr. år.

Ut ifra beskrivelsen av skjefteplatene dreier det seg om en Model 2.
Med en produksjon som strekker seg over 51 år skulle gjennomsnittet bli 25.392 stk. pr. år....
Man kan jo ANTA at en 1889-modell burde ha et serienr. mellom 5000 og 25.400ish...?


Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Harald

#2
Takk skal du for god info capt'n. Du er nok på riktig sted i terrenget! Serienummeret har en bokstav først. Jeg ser en kar på et forum i USA opplyser at prefix ble brukt på andremodellen for bestemte år. Glad om flere som sitter med opplysninger, kan bidra. Beste hilsen Harald.