Hetter som smeller, men kruttet tenner ikke.

Started by jan.melland, 30. May 2015 kl. 20:01:35

Previous topic - Next topic

jan.melland

Ny bruker og ny på svartkrutt.
Har kjøpt ny Pedersoli 1858 .44, har no prøveskutt med både ff og fff (pyrodex) 25grn og 30grn - hette rws 1075.
Fekk problemer med å få skuddet til å gå da hetta smalt men kruttet tente ikke la på ny hette, da smalt det. Ellers syns jeg det vart mye hetterester liggende forran hanen (hetta "exploderte"). Er det noen som har den perfekte løsningen på problemet?
Hettene var forsvarlig dyttet inn på nippelen.

festus

> Fekk problemer med å få skuddet til å gå da hetta smalt men kruttet tente ikke la på ny hette, da smalt det.

Hvis det bare skjedde med den første tønna, kan det hende pistongene var tette av olje. Jeg vet mange "tørrskyter" pistongene rene med uladde kamre før stevner for å unngå dette. Hvis det skjedde hver gang- tja...
(For øvrig bør man ikke nevne py-ordet her inne... ;-) )
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Hans T

Hadde samme problemet med dden jeg hadde. Hullet i nipplene er alt for trange. Du kan bore opp hullet i dem med en 0.5-1.0mm bor så er problemet løst. Eventuelt du kan kjøpe nye stål nippler fra Børselars. Går ut i fra at du har prøvd med svartkrutt, da det er flere som jeg har hørt om som har store problemer med å få Pyrodex til å tenne i perk våpen, dessuten så fær du mye møkk i pipa samenlignet med svartkrutt.

jæger justnæs

Egenerfart metode for å unngå klikk/hetter som ikke tenner:

  • Alltid pumpe vann/rensevæske gjennom pistongene ved puss
  • Se til at kamrene er rene ned mot pistongen
  • Rense utenfa med lite børste nedi det ytre hullet og tannbørste rundt pistongen
  • Tørrpusse
  • Olje godt, også inni pistongene.
  • På banen: Tørrpusse kamrene og skyte hetter på pistongene før lading
Best når det smeller!

jan.melland

> Hadde samme problemet med dden jeg hadde. Hullet i nipplene er alt for trange. Du kan bore opp hullet i dem med en 0.5-1.0mm bor så er problemet løst. Eventuelt du kan kjøpe nye stål nippler fra Børselars. Går ut i fra at du har prøvd med svartkrutt, da det er flere som jeg har hørt om som har store problemer med å få Pyrodex til å tenne i perk våpen, dessuten så fær du mye møkk i pipa samenlignet med svartkrutt.

Da går jeg for denne i første omgang. Borre opp nipelene til 1mm mens jeg venter på svartkruttforsendelsen.
Alternativt Børselars.
Takk for "respons".

Orion

Jeg ville gått for løsningen med å holde niplene rene og fri for olje ved å fyre av en runde med hetter før lading på banen. Synes 1 mm tennhull i niplene høres veldig stort ut. Men, det er nå bare min mening

runastav

Hei Godtfolk
Min Pedersoli Remington Kal 44 har Berulliumlurium pistonger med småååå tennhull. Så jeg har festa en rensenål 0,50 i ladestativet så pistongene kan sjekkes er de åpne null problem. Jeg bruker CCi # 11 passer perfekt trykker de godt påplass.
Mvh Runar

Hans T

Ja, jeg stakk opp nipplene jeg også mellom hver lading, men fortsatt smalt bare hetta på enkelte kammer. to tre pr tønne. Når jeg fikk bytta til stålnippler så var problemet løst.

nevS

Har du sjekket at det ikke ligger igjenn hette i sporet til hanen?

Sånn jeg leser problemet er det ikke likt på hvilken tønne det klikker på.
Berylliumsniplene er godt avstemt mot revolveren og de bør holde noen hundre smell hver før de er utslitte.
hvis det er noe som hindrer hanen i å nå fram så kan det være det hele problemet,
et annet alternativ er at hanen begynner å bli slitt etter mye skyting og må byttes eller repareres.
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

jan.melland

Da har jeg boret opp nipplene til 1mm, har også prøveskutt en tønne med Py-ff, alle 6 smalt som dem skulle (tross SV kuling og regn).

Alaska

Pyrodex er så vidt jeg vet (aldri prøvd) ikke så lettantennelig som svartkrutt. Jeg tror det er en god ide å bruke kraftigere tennhetter, f.eks. RWS 1075 plus eller CCI #11 magnum. En enda bedre ide er å bruke svartkrutt :-)

jæger justnæs:
Befriende å se at du bruker det gamle norske "pistong" i stedet for dagens amerikanske "nippel/nipple". Hurra for det historiske - også når det gjelder ord og uttrykk. :clap: