Svensk tapprifle m/1815-48

Started by krutnarr, 03. April 2016 kl. 20:04:55

Previous topic - Next topic

krutnarr

Hei.
Dette handler egentlig om nesten ingen ting, men hadde lyst til å dele en liten "oppgraderingsjobb" jeg har gjort på ei ellers litt sjelden svensk rifle. Det begynte med at jeg fikk kjøpt ei svært rusten rifle på Finn for en relativt lav sum. Den manglet avtrekker, avtrekkerbøyle, sideblikk og deler i låsen. Det var forsvunnet noen fliser hisst og her, og den var heilt utrolig full av gravrust. Jeg har hatt lyst på et "fileprosjekt" for å teste ut "drafiling" som er beskrevet av gamlegutta som siste løsning for å redde bl.a ei eldre rusten hagle. Nå hadde jeg fått meg et fint eksemplar av rustarten som virkelig trengte å reddes. Denne rifla var vell egentlig dømt til å bli spiker.

Utgangspungtet så sånn ut:











Det er tydelig gravrust. Ladestokken satt dønn fast og det er tydelige merker etter at noen har prøvd å vri den løs med grovt verktøy.

Etter et par dager med drafila og smergel begynte det å komme frem blangt metall under overflaten. Det var ikke meningen å få den til å se ny ut, men den skulle bli skytbar og tålig hel. Litt roting i skuffer og skap gav meg de delene som manglet og det ble limt litt og pusset. Nå har den fått et bedre utseende etter min mening.

Her et bilde av filemerker. Det rare er de grovt utfilte løpsbåndene. De har jeg ikke pusset på, bare rengjort. Det er ennå mange sorte prikker igjen på løpet, men jeg tror at det får holde med dette ang. filing/pussing.



Ellers så er her noen flere bilder av den nå:













Det er fint å se at herdinga fortsatt sitter i metallet på viktige låsedeler.

Det dukket også opp flotte rifler i løpet. Tappen er der hel og fin. Tror at denne rifla må prøves med tunge store kammerladerkuler som passer perfekt i løpet. Kansje jeg klarer å dunke de noe ned på tappen ;-)


jrr50

#1
Gratis ,med ny børse, synes det er så bra noen tar seg tid og få slike klenodier opp og gå så de ilallefall er brukbare til det de var ment for og gjøre da de ble laget.

Stå på supert at du er av de som er glad og få dine til og komme i en skytbar stand,som er noe av det viktigste med ei børse spør du meg.

Wall hengere er vel og bra ,men la de som er kommet for langt til at de kan gjøre det de var ment for ,gjøre den jobben,
eller så historisk korrekte / og pene og skjeldne at det  er snakk om og sette større historiske verdier på spill ved og bruke,
(Selv om jeg mener de og kan brukes med største forsiktighet,og av kyndige hender)

resten er en glede og se bli brukt av kyndige og gode og iherdige  svartkrutt gubber. :-)
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Mike Sierra

Og hvorgan utføres "drafiling"? Så jo brukbart ut resultatet:-)

jæger justnæs

Flotte greier, krutnarr. Det våres og det spirer og gror. Gamle børser vår nye greiner og skyter nye skudd :-)
Best når det smeller!

krutnarr

Takker.
Våren er virkelig i anmarsj. Heilt nydelig. Nå skal det skytes :-)

"Drafiling" er bare et ord jeg brukte for å beskrive metoden. Jeg legger fila på tvers av løpets lengderettning og filer i et helt drag fra ende til annen. Dette gjentas flere ganger og helt rundt. Benytter flere filer i grov og fin utgave. Avslutter med smergel på kloss. Resultatet blir at overflaten blir gjevn. Ingen "hull" etter gravrusten. Hullene er nå som sorte prikker. Hadde jeg fortsatt litt til og avsluttet med ei god gammeldaks rustbrunering og olje så kunne det blitt riktig så fint ;-)

krutnarr

Hei.
Fikk endelig prøvd rifle litt. Hadde ikke kuler som var store nok, men brukte adhoc-kula fra kammerladertanga han laget her http://www.forum.svartkrutt.net/index.php?mode=thread&id=14744#p14824
Jeg ladet ferdige papirpatroner med 70 grain 1f wano.
Noen bilder:


Her er beskrivelsen av originalkula i boka til Josef Alm


Rullet avisrør i kaliberstørrelse og bant kula litt innenfor enden av røret med tanntråd. Med kun 70 grain krutt så blir det litt avstand opp til toppen av tappen. Derfor kula litt inn i røret så blir det litt fyll rundt tappen. Kuleenden dyppet i smeltet norsk originalfett.


En fin liten eske med ferdigladet ammo. :-)


Skytetest viser at det gikk litt alle veier. Ser ut som om kulene kanter på vegen frem til skiva. Skutt på 35m.


Kula måler 17,7mm ut fra tanga. Med tre harde rapp med ladestokken på kula mot tappen måler kula 18mm. Jeg gav den fem gode rapp ved ladning. Bilde viser kule etter tre rapp og kule etter skyting. Riflespor er synlig på alle høye overflater. Dette kan bli riktig så bra med riktig ladning og kule :-D

jæger justnæs

Absolutt stilig at den gamle damen bjeffer igjen :-)
Jeg ser at tappen er flat og at originalkula også hadde flat base men med en fasong som trolig gav lettere stuking. Altså en kompresjonsvennlig kulefasong. Det beste er nok å prøve å papirvikle til litt større diameter med den kula du har eller prøve en større kule. Eventuelt større rundkule. Og litt polenta oppå kruttet reduserer luftrommet. Har muligens ei kammerladerkule som er større. Vi må treffes snart for å måle, kjase, drikke kaffi og skyte.
Best når det smeller!

jrr50

#7
Gøy og se den gamle børsdag skyter ,skal ikke legge meg bort i hvordan dette blir gjort men kanskje bare nevne en liten ting,
Selv har jeg hatt god erfaring med og bruke polerings pasta i slike litt prikkete løp så overflaten blir en tanke glattere,det har vert iallfall noe som har bedret presisjonen hurtig hos meg,har brukt Gold Medalion metal polish,og en ordentlig trang pusse propp.

Hadde et løp som så ut som det var seratert ,med tverr spor tett i tett,det var nytt men svært stygt maskin riflet,til og med det ble brukende etter en ganske lang tid og dradd proppen med godt med pasta på en haug med ganger igjennom.
Det løpet var så ille man kjente pusse stokken gikk hakkvis hele veien igjennom løpet,når man pusset.
Men det ble om ikke veldig bra ,så mye bedre iallfall.

Uansett lykke til med den og håper vi ser mer til den og andre slike hyggelige prosjekter fra deg.:-)
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)