Ruger Vaquero

Started by bjarne, 25. October 2016 kl. 17:22:03

Previous topic - Next topic

bjarne

Er det noen som kunne gi et svar på om en moderne Ruger Vaquero .45 Colt burde skytes svartkruttpatroner med?En skytterkollega av meg skal kjøpe seg en for å bruke i svartkruttgruppa vår men jeg ba ham undersøke litt der.Vet ikke om det er forskjell der på rifle og revolver?jeg vet at man iallefall ikke skal skyte svartkrutt i en rifle laget for røyksvakt krutt.

Huntdoc

Jeg er ikke våpensmed,men jeg eier og bruker en vaquero.Den tåler røyksvak ammo.Ergo tåler den svartkrutt.Svartkrutt ruster,så når jeg for morroskyld skyter med ekte krutt,pusser jeg hele våpnet etterpå.Minst to ganger.Først med svartkruttsolvent.Deretter med varmt vann og avslutter emed å sporaye hele revolveren inni og utenpå med våpenolje.Litt mindre puss med uektew krutt,og mye mindre røyk og flammer.Presisjonen er den samme,og det er dessverre billiggere med uekte,og det er enklere å skaffe.Intet kan dog overgå å stå seks skyttere på rad i ei rå hule og forsøke å se blinken etter ildkommando med fem skudd i revolveren og røykhoste fra seks struper.huntdoc

jæger justnæs

Det går nok helt fint å skyte svartkrutt i Vaqueroen men 'problemet' er at den faller utenfor klassene til NSU.
Det er såvidt jeg erindrer flere ting som er 'feil' på denne:
Ramma er ikke en kopi av en original revolver fra attenpilogbue.
Spiralfjær som slagfjær.
Tennstift i ramme og ikke på hane.
Så er det kanksje noe med baksiktet, litt usikker her.

Altså må den søkes på annet ervervsgrunnlag og kan dessverre ikke brukes i stevnesammenheng. Den er såvidt jeg vet godkjent i CAS/SWS-samenheng.
Håper det ga svart på noe av det du lurte på.
Best når det smeller!

kjberg

Som jægern skriver er Ruger Vaquero ingen replika revolver, og derfor ikke godkjent hverken i MLAICs eller Norsk Svartkruttunions reglement.

bjarne

jepp...disse svarene hjalp mye :-) denne skal nok bare brukes i klubbstevne uansett så bare den tåler svartkrutt så er vi innafor.Grunnen til at jeg spurte er at jeg en gang spurte om "Gammelkragen" min brukte svartkruttpatroner...stakkaren jeg spurte ble jo rent likblek i maska og fikk såvidt hviska frem at jeg for all del ikke måtte skyte med slikt krutt i et gevær beregna for røyksvakt..trudde nesten fyren skulle dø på seg.nei,ingenting kan måle seg med en solid dose svartkruttrøyk fra en haug gale mennesker.. :-) tusen takk for alle gode svar...

festus

> stakkaren jeg spurte ble jo rent likblek i maska og fikk såvidt hviska frem at jeg for all del ikke måtte skyte med slikt krutt i et gevær beregna for røyksvakt..

Her har han nok snudd ting litt på hodet, ja! :knegge: Greit når det går den veien, nok av triste eksempler på det motsatte!
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling