Løpsdiameter

Started by arvegutt, 26. December 2016 kl. 15:52:17

Previous topic - Next topic

arvegutt

Noen som vet hva den eksakte løps diameteren på Uberti's 1858 New Army Conversion Revolver er? (altså 45 colt utgaven..ikke perkusjon) Vil prøve å lete meg fram til de optimale kulene som jeg skal støpe. Eller kanskje noen som har dette våpenet og kan anbefale kuler, f.eks .452, 454, 457?

roger44

Hei, her må du måle selv. Bruk micrometer av teleskoptypen.:-)

arvegutt

Ok! Og da er det slik at diameteren på kula bør være 001 større enn løpsdiameteren, eller er det 002?

jæger justnæs

Sjekk gjerne at tønnemunningen er lik eller litt større enn riflingsdiameteren. Det sies at ikke sjelden leveres nye våpen med litt trange tønnemunninger. Det hjelper ikke at kula har optimal diameter om den sizes ned før den entrer løpet.
Jeg regner med at du mener riflingsdiameter(største mål i riflingen) når du skriver løpsdiameter(målet mellom bommene/boringsdiameter)?
Best når det smeller!

jrr50

#4
Jeg har perkusjons utgaven , men skyter stort sett kun  conical kuler ,
Har tatt og frest utav ramma så det passer og sette andre enn rundkuler i den nå , de jeg bruker er støpt med ei NEI tang og er 459" og  er 250 gr,
så det blir mye samme kule typen som for patron
Det må iallefall være større kammer diameter enn løps diameter , men da jeg fikk min var tønne /kammer diameteren , 450" og løpet 454" og det kan iallefall aldri bli bra presisjon av . Gikk i hytt og vær .

Så jeg kjøpte ny NMA 1858 "shooter "tønne , som har kammer diameteren 457" den kostet meg 150$ pluss frakt , men det var vel verdt det , da har jeg nå altså 457"
Støper kulene på 458/459 " men de sizes jo ned til 457" n år de settes i tønna ,
 og kun reint bly som skytes i den også så det er en enkel sak og sette dem selv om de er noe større .

Bruker 460" rundkuler , for og få god tetting mellom kammervegg og kule så jeg unngår serietenning iallefall , men der og sizes de ned til 457" når de settes i , men jeg har da altså ut fra tønna og inn i løpet ca 0,003/0,004" større diameter på kuler enn løpets største diameter som er ,454"

og har plukket opp fra sand dungen og sett på noen  , nå griper iallefall riflinga godt i blykulene , om skytinga er så bra er vel så som så med men det er mere skytter enn revolveren ,
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)