Import av antikke våpen fra England

Started by Trønderen, 18. October 2018 kl. 16:57:52

Previous topic - Next topic

Trønderen

Hei.
Vurderer å handle svartkruttrifler fra England.
I følge selger, autorisert våpenforhandler, vil ikke transportører,("firearms currier") ta på seg å sende dette til Norge. Fordi vi er utenfor EU, og på grunn av Brexit.
Han kan sende sier han, men da er det "at my own risk ", hvis forsendelsen blir stoppet.
I England går disse riflene under betegnelsen "obsolete calibre". For vår del, produsert før 1890.
Er det noen som har handlet antikke våpen fra England i den siste tiden, som sitter på en facit når det gjelder en framgangsmåte å få gjort en slik handel?
Vil nødig tape pengene mine, eller havne i fengsel for den del.
Mvh Oddbjørn Næss

Geir

Bare tull å kjøpe i fra England,alt for dyrt.
Mye bedre å handle i fra Usa,bedre priser, bedre utvalg.

PÅ dette stedet er det mange som sender world wide,bare søk på antikke våpen:
 
https://www.gunsinternational.com/
Tidligere kjent som kruttlappen2

Kammerherren

Hvor holder selger til der borte?

Hva slags våpen er det snakk om?

Hvor mange våpen?


Grunnen til at jeg spør er at du skriver rifler i flertall. Å sende flere rifler vil ikke være helt billig pga størrelse og vekt. For at de ikke skal ta skade under transport må pakken nødvendigvis bli ganske stor. Om selger holder til i sentrale strøk er ikke en billett med Ryan Air bortover og et litt mer seriøst selskap hjem noen uoverkomlig kostnad.

Uten direkte sammenlikning, jeg kjøpte et registreringspliktig våpen der for noe slikt som 1,5 år siden. Det kostet meg ganske nøyaktig 3000,- i frakt, da ordnet de alt av eksportpapirer. Hentet børsa hos Roadfeeders ved Gardemoen. (Ser at de faktisk gikk konkurs i går).

Du vil nok aldri risikere noen straff for import av reelt antikke våpen til Norge. At pengene skulle bli borte er også lite sannsynlig om selger faktisk leverer inn pakka, men en vet jo aldri med sikkerhet.  

Lykke til!:-)
Kammerherren

Trønderen

Hei.
Takker for godt svar.
Det er snakk om boltrifler.
Vekt pr. stk. er vel i overkant av 4 kg.
Vi er 2 stykker som tenkte å handle hver vår rifle.
Selger holder til i Birmingham-området.
Har vurdert å ta fly over,kan vel ha med omkring 20 kg innsjekket bagasje.
Har fått sendt 2 rifler fra USA i samme pakke før,går helt fint det, sålenge de er pakket i bobleplast og isopor av det slaget som sprer seg utover hele stuegulvet i det du drar de ut av pakken.
Frakt på 2 rifler vil komme seg på 200£.
Forsikres pakken er det vel liten risiko.
Dokumentasjon vil selvfølgelig følge med forsendelsen, for stoppet i tollen, det blir den nok.
Får se hva det blir til, mulig at vi venter,og heller tar en billigbilett på nyttåret,og stikker innom ei messe for å handle full bagasjekvote.

Mvh Oddbjørn Næss