Ladetips 1858 Remington

Started by to-har, 17. October 2019 kl. 8:38:09

Previous topic - Next topic

to-har

Hvordan lader dere perkrevolveren for å få best mulig presisjon? Jeg skal snart begynne å skyte med en replica 1858 Remington 44 kal og trenger tips!! Hvilken kuledia er anbefalt? Bør jeg bruke fett eller filtpropper? Type krutt? Kruttladning? Hva kan jeg forvente av presisjon?

nevS

Oi

her var det mye på en gang

> Hvordan lader dere perkrevolveren for å få best mulig presisjon?
Veide ladninger og sikre at du holder den likt hver gang.
Det som funker i en er ikke sikkert funker på neste, men husk at det meste sitter mellom ørene
på om ladningen er rett. osv osv  

>Jeg skal snart begynne å skyte med en replica 1858 Remington 44 kal og trenger tips!!
Gratulerer
>Hvilken kuledia er anbefalt?
hva slags revolver,merke osv?
457 kuler er en god start i de fleste, noen som feks shootere fra pietta liker 470

>Bør jeg bruke fett eller filtpropper?
Smurte filtpropper er et must, du finner de på nett.
Fett foran kula er en regel sak som skal hindre kjedeantenning, fett foran kula , filtpropper smører og tetter, de dekker også regel om smøring for kjedeantenning.

>Type krutt? Kruttladning?
FFFg Sjekk produsentens anbefaling, jeg likte 24 grains ladninger,
>Hva kan jeg forvente av presisjon?

1858 revolvere gir deg ingen ting uten at dere blir gode venner, " ganske tydelig sagt"
lær deg å skyte med den og se om du får til grupper på samme siktepunkt og avtrekk så kommer det av seg selv.
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

to-har

Takker, noen flere? Ser ut som mange bruker mindre krutt ladninger. Da må jeg fylle opp tomrommet mellom krutt/kule eller? Noen andre tips til ladninger som går GODT?

jæger justnæs

Gratulerer som kommende eier av perkusjonsrevolver.
nevS har nevnt det viktigste, å bli venn med revolveren må anses som en god start.
Og å gi en oppskrift på godladning til et våpen er vanskelig. Det som funker for noen trenger ikke være i nærheten av bra for andre. Og kulediameter, propp- og/eller fettkombinasjon er noe som bør prøves ut. Jeg har en orignal Colt 1860 Army og ditto Rogers & Spencer. Jeg anser meg ikke som god med pistol men de oppfører seg godt med mellom 16 og 18 grains svartkrutt. Det kan være en fordel å få kula så nærme kammermunningen som mulig, så filtpropp og fyllstoff anbefales til lave ladninger. I NSU er det ikke krav til smøring foran kula såfremt man bruker smurt filtpropp. Skal du skyte utenlands krever MLAIC smøring foran kula. Lurt å tenke på om man planlegger å skyte i større stevner.

Et par kjappe:
Er du erfaren pistolskytter? Har du erfaring med svartkruttskyting?
I tilfelle svaret er nja eller nei så bør du ikke forvente allverden på 25 meter uansett hvor god ladningen er.

: https://forum/svartkrutt.net/index.php?topic=21352]Lenke til en tråd med omtrent samme spørsmål. Her har jeg også delt en lenke til artikler og tråder samt engelske vinnerladninger fra 2002 som er ganske beskjedne i mengde men likevel gjør det best...
Best når det smeller!

to-har

Er sånn rimelig erfaren med pistol men tenkte uansett å teste ladninger fra benk. Det virker som at jeg får prøver meg litt med ulike ladninger. Kanskje begynne lavt og øke på. Takk for svar alle sammen! Men tar gjerne mot flere tips.

aho

Avtrekkstrening mot hvit bakgrunn, billig,"lydløst" /nådeløst avslørende.
Lang slagtid, tid til å gjøre feil.
Lykke til!