Riktig modell betegnelse

Started by kop, 07. October 2021 kl. 16:25:22

Previous topic - Next topic

kop

Er det noen som kan hjelpe meg med å identifisere denne svensk-norske kården .Den er nedkortet ,Har en M på oversiden av parerplaten.Ingen andre merkinger eller inskripsjoner som jeg kan se.Muligens en liten på undersiden av parerplaten (bilde)

Tinytim

I sverige heter den det her:  Svensk infanterivärja m/1685 omändrad m/1832 för flottan.
I orginal lang utførelse ble den også brukt i Norge.

kop

Tusen takk for svar ! Godt å få et modell navn .Mvh Kurt Ove

munnlader

#3
Flott kårde ! Det er et M/1685 grep og feste med en klinge fra siste halvdel av 1600 tallet eller mulig en Svensk Karolinsk kårde klinge eller nedkortet M/1711.

Dvs det er en bruksammensettning eller samler sammensettning. For og kunne vurdere om nittingen er orginal må en nesten ha den i hånda. Det finnes noen bruks sammensettninger fra perioden disse var i tjeneste. Så det kan ikke utelukkes, men din klinge er ikke sekskantet eller rund med tre Vira bruk stempler som M/1685 har som da fortsatt sitter på de nedkortede M/1832  :)

Jeg er litt usikker på om din knapp har to hull eller om det kun er en som er den vi ser på bildet ?

Hvis det er en bruksammensettning fra perioden kården var i tjeneste som våpen, blir det riktig og sette den inn under M/1832 variant.