Spennende tennstempelrifle

Started by Trond, 10. February 2008 kl. 0:11:06

Previous topic - Next topic

Trond

Jæheren kjøpte et vrak av en sammensatt rifle hos Hunt for en tid tilbake - og hadde for god smak til å ville ha vraket. I et anfall av forvirring, godt assister av Aaseruds bemerjninger om at det nok var en Hans Larsen variant, ble jeg den lykkelige eier - etter hvert.

Så dukker følgende posting opp - og her er det virkelig snakk om billigsalg:
Lauritz Eriksen tennstempelrifle - baklengsvariant.

Trond

jæger justnæs

Hei, da er det vel avklart. En Eriksen, det var moro. Det er bare så synd at den sullemikkelen som lagde ny stokk borret og gjenget hull inn i pipa for å feste framskjefte og rørken. Hvis ikke hadde jeg nok sittet på den enda. Endel småting måtte fikses på låsen men ikke mer enn man må regne med.
Den du har hadde et amerikansk løp, mulig det var en bestillingsverk? Her er et bilde fra den stunden børsa var på visitas her:
Best når det smeller!

Old Colt

Heisann,

da var børsa som Trond lenket til i første innlegget solgt.... Nådde 4675,- US$ til slutt. Hadde jo vært fint om den kom tilbake til Norge, men det ser ikke slik ut. Flott våpen er det i hvert fall!

Gammel-Colt'en

krutnarr

#3
Hei.
Litt smådilling i disse stille svartkruttider.
Vraket som Trond begynte denne tråden med og som jæger viste bilde av havnet for noen år siden hos meg. Jeg hadde et L.Eriksen løp liggende og endelig har jeg fått montert det på plass. Kappet av gjengepartiet på vrakløpet og gjenget inn Eriksenløpet i det. Om ikke annet så er ivertfall bøssa blitt skytbar og i kaliber 12,17x44
L.Eriksenløpet er fra 1877. Bumerket på siktet vet jeg ingen ting om.


runastav

Flott prosjekt krutnarr! Du må ta bilder under arbeidsgangen og vise oss ;)
Helsing Runar

krutnarr

#5
Takk runastav.
Bilder ble glemt litt. Ble for ivrig siden jeg har fått ny dreiebenk i verkstedet som måtte prøves  ;D
Legger ved noen bilder:
Første og andre bilde er det gamle løpet. Underskinna var boret fast med gjennomgående skruer INN i løpet som er fy fy. Boringen i løpet var skjev og ....vell... også fy fy.
Den nye dreiebenken håper jeg kan gi meg mye moro. Må bare lære meg hvordan den brukes. Her er prosjekter fra dere som kan det, med bilder, kjempeviktig inspirasjon.  8)

runastav

Sjå der ja meget bra krutnarr! Gratulerer med flott dreiebenk, men nå gjenstår det bare og rote til verkstaden slik som min er;)
Helsing Runar

AKS

Var det gamle løpet i kaliber 45-70? Grunnen til spørsmålet er at Andresens Vaabenforretning i Tromsø kjøpte inn løp i dette kaliberet fra USA og monterte i geværer til bruk på ishavet.
AKS

krutnarr

Hei AKS.
Løpet var i et eller annet rettvegga kaliber. Det var ikke montert for å skytes med da skinna mellom løp og pussestokk var festet med skruer som gikk inn i riflinga i løpet.