Rogers & Spencer .44 Army

Started by Brassica, 12. February 2023 kl. 8:10:02

Previous topic - Next topic

Brassica

Rogers & Spencer .44 Army regnes for å være en av de beste perkusjonsrevolverene fra borgerkrigstiden, men kom litt for sent på banen til å være med i selve borgerkrigen. Det betyr at svært mange av disse er i teknisk god stand. Denne ble kjøpt for noen år siden, teknisk er den som ny, men noen hadde brukt både stålull og smergelpapir for å "pynte" på den og våpenet så heller begredelig ut.
Løsningen var å levere våpenet til børsemaker Harald Viken i Bagn, som pusset og rustbrunerte revolveren på gammel måte og resultatet ble over all forventning.
Rogers_and_Spencer_44_Army.jpg

runastav

Flott revolver Brassica! Men med det lave frontsikte så treffer du vel minst en halv meter for høgt på 25m? På min/mine R&S så har jeg nye framsikter på ca 7mm høgde ;)
Helsing Runar

Brassica

Det har du helt rett i, kanskje du kunne legge inn bilder av siktene dine?

runastav

Her er mine 3 stk R&S. Originalen har innskrudd nytt korn, Auroarms og Pedersoli revolverene har messingkorn skrudd inn i svalehalebase .
Helsing Runar

Brassica

Ser bra ut, ordnet du det selv eller var det børsemakerjobb? Morsomt med tre stykker, er det stor forskjell på original og replicaer?

runastav

Brassica, dersom du ikke kan montere sikte sjølv så har du jo din børsemaker. Største forskjellen på originalen og replika er at den originale har link ledd mellom hane og slagfjær de andre har liten rulle som virker mot slagfjæra. Men en kompis har en nydelig R&S replika lagd av Feinwerkbau og den har link!Men når det er sagt så vil du som regel alltid merke forskjell på et originalt våpen og en replika ang utforming finish etc ;)
Helsing Runar

Brassica

Fint, skal uansett en tur til Bagn i nærmeste framtid, så da får børsemaker Viken en liten ekstrajobb! Hilsen Inge S