29. September 2021 kl. 4:26:49
forum.svartkrutt.net

Recent Posts

Pages: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Patronvåpen / Re: Winchester high wall, riktig kule
« Last post by arvegutt on 12. September 2021 kl. 1:03:24 »
Hva er diameteren på disse kulene?
22
Pistol og revolver / Re: Fjerning av slipemerker på original perkusjonsrevolver
« Last post by Torgeir on 10. September 2021 kl. 22:32:39 »
Dette låt litt skremmende. Det er en original revolver med riper i finishen? Finishen forsvinner såklart med ripene hvis du polerer dem vekk. Jeg ville sterkt vurdert å la dem være hvis mye av bruneringa rundt er intakt. Hvis ikke kan du evt pusse dem vekk med så fin stålull eller slipepapir som mulig. Kanskje kan et kaldbruneringsremedium brukes til å mørkne pusseflekkene, og så kan dette jevnes ut igjen med mer stålull? Det skal uansett litt til at dette blir spesielt fint, tror jeg. Et annet alternativ er å pusse hele revolveren blank og kjøre full rebrunering. Gjort skikkelig blir trolig dette det peneste, men originaliteten ryker jo au.
23
Pistol og revolver / Re: Fjerning av slipemerker på original perkusjonsrevolver
« Last post by Brassica on 10. September 2021 kl. 20:55:16 »
Takker for svar, da blir det å prøve med slipepapir og olje tenker jeg, så får vi se hvordan det går. Lar du stålet være ubehandlet etter at slipingen er ferdig?
24
Dette er et så personlig anliggende at uansett hvilket råd man gir så kan det være gjenstand for diskusjon. Noen vil prioritere original blånering mens andre syns det er fint med blanke flater og løp.
Hvis ripene ikke er for dype så vil du kunne få de vekk med slipepapir og tålmodighet. Du vil etterhvert finne ut hvilke finhetsgrader du vil benytte. Har selv brukt sandpapir, stålull og slipepasta med resultater jeg syntes var helt OK.
25
Pistol og revolver / Fjerning av slipemerker på original perkusjonsrevolver
« Last post by Brassica on 10. September 2021 kl. 9:32:35 »
Hei,

Har nettopp fått i hus en Rogers & Spencer .44 perkusjon som er i rimelig bra teknisk stand. Problemet er at noen har brukt i overkant grovt smergelpapir for å fjerne overflaterust slik at det er stygge striper og slipemerker på ramme og tønne. Tenkte å gjøre noe med dette, noen tips? Stålull i ulike graderinger, sliping i olje med 400-600-800-1200 papir? Hva bør man gjøre etter man er fornøyd med resultatet?
Det er fremdeles igjen en god del av den originale blåneringen så jeg tenkte å få til en gradvis overgang til dette.
Alle meninger, tips og erfaringer mottas med takk :)
26
Patronvåpen / Re: Siktejustering rolling block
« Last post by Øyvind F. on 08. September 2021 kl. 22:25:13 »
27
Patronvåpen / Siktejustering rolling block
« Last post by flyrm on 08. September 2021 kl. 21:28:38 »
Hei :)

Jeg er børsemakerlærling og holder på å leter i litteratur om justering av boksikte. Jeg er sikker på at det finnes en formel for dette men finner den ikke igjen. Oppgaven er som følger: "Du får inn ei Rolling Block rifle som blir brukt til svartkrutskyting. Treffpunktet i forhold til
sikta er 35 cm for høgt og 7 cm til høgre på 90 meter. Siktelinja på våpenet er 560 mm.
Avtrekket på våpenet er tungt med eit betydeleg slep."

I pensumlitteraturen som er fra 1800 og iskaldt og som blir brukt i dagen utdanning er ikke til stor hjelp her. Jeg har sett i boken fra Øyvind Flatnes som heter Skyting med gamle våpen, men finner det store om dette problemet der heller.

Her det noen hær som sitter med noe kunnskap om dette?

Mvh Roy H
28
Identifisering / Kassepipegevær
« Last post by anvil on 07. September 2021 kl. 12:50:59 »
Mon tro om en der ute kan identifisere dette geværet, men et stempel på pipa som muligens er KS?
29
Våpensamling / Re: Mysteriet med de kappede Lundsgeværene i 11,9 mm Lund
« Last post by Vidar on 07. September 2021 kl. 8:18:33 »
Da får vi håpe at det dukker opp enten Olsen-Maseng merkede hylser eller 11,9 mm-hylser uten merking. Hylsetegningen er datert enten 20.10.24 eller kanskje 20.10.21. Jeg legger ved et utsnitt fra blåkopien som viser datoen nederst i høyre hjørne.[/img]
30
Våpensamling / Re: Mysteriet med de kappede Lundsgeværene i 11,9 mm Lund
« Last post by Øyvind F. on 06. September 2021 kl. 8:48:36 »
Vi vet i hvert fall at Olsen-Maseng var den første som distribuerte store mengder 11,9 mm-hylser og at de kom fra Tyskland, men hvordan de var merket vet vi ikke. Det gikk forresten ikke lang tid før både Hagen, Larsen og andre tilbød 11,9 mm-hylser, men om de var kjøpt inn via Olsen-Maseng eller DFS er uklart.

Er den fine RWS-tegningen datert?
Pages: 1 2 [3] 4 5 ... 10