Recent posts

#71
Munnladning / Re: Ladestokk?
Last post by Odd Roar - 03. January 2024 kl. 19:46:26
Jeg greier ikke å få nok lys nedi løpet og se samtidig..
Er det mulig å få tak i en 150år gammel tupp?
Jeg kommer aldri til å skyte med den..
#72
Munnladning / Re: Ladestokk?
Last post by Cap'n Redneck - 03. January 2024 kl. 19:07:29
Jeg er redd du kommer til å måtte lete lenge etter en 150 år gammel ladestokk av tre til en rifle....disse knakk lett, og var nærmest å regne som forbruksmateriell.

Sløyd-detaljer har rundstokk i både eik, bjørk og furu.
(ladestokken kan beises med narvsværte (lærfarge) og patineres så den ser gammel ut)

https://www.sloyd-detaljer.no/produkter/tre-metall/treprodukter/rundstaver-blomsterpinner/

Jeg stusser litt på rifleløpet; det ser for meg ut som Whitworth-rifling?
Får du sett nedi løpet om det er ordinære rifler og bommer, eller om det har fasong av en snodd sekskant...?
#73
Munnladning / Re: Ladestokk?
Last post by Odd Roar - 02. January 2024 kl. 16:08:05
Nei, ligner veldig på Larsen.
Den er trolig laget av en lokal våpensmed i bygda, rundt 1850. Ingen stempler eller merker av noe slag på den.
Vil helst prøve å få tak i en gammel ladestokk.

https://www.naturarv.no/index.php?id=413299
#74
Munnladning / Re: Ladestokk?
Last post by runastav - 02. January 2024 kl. 15:41:53
Hei!
Flott børse Larsen? Kjøp rundstokk og kopier den som er til hagla, men selvsagt dimensjoner til riflepipa sin dimensjon må jo gå i hullet i stokken.

Runar
#75
Lover og regler / Re: Deler til svartkruttvåpen ...
Last post by BoredCop - 02. January 2024 kl. 15:39:09
Det var vel EU som sto bak det med eksport tillatelser til antikviteter, om jeg husker rett.

Ellers så er det fremdeles mange halvautomatiske rifler man kan eie til jakt, jeg har to. Men det er mye idioti bak lista over hvilke modeller som kreves innlevert ja.
#76
Munnladning / Ladestokk?
Last post by Odd Roar - 02. January 2024 kl. 9:40:47
Hei!

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i ladestokk til rifleløpet på en munnladerdrilling? Ca kal .450
Løpet måler 13mm mellom hjørnene og 12mm mellom langsidene.
Jeg har ladestokken til hagleløpene..
#77
Lover og regler / Re: Deler til svartkruttvåpen ...
Last post by proud.norwegian - 02. January 2024 kl. 8:15:21
Myndighetene har nok ikke glemt, at før WW2,  var Pistolklubber og Skytterlag samlingspunkt for Nasjonal Sosialistiske offiserer skytterlag og klubber.
I dag er det vel NROF og klubber med praktisk skyting på programmet  -
som får lov til å beholde automatiske rifler.
#78
Lover og regler / Re: Deler til svartkruttvåpen ...
Last post by Svartkrudt - 02. January 2024 kl. 8:02:44
« Det pågår en krig i Europa, og Jensemann sitter i Brüssel og oppfordrer Nato-landene til å øke produksjonen av våpen og ammunisjon, og å øke satsningen på Forsvaret.
Men innen 1. juni i år må alle som ikke er samlere avhende sine halvautomatiske rifler.
Så her hjemme på berget skal invasjonsforsvaret ivaretas av gamle menn med høygafler...? »

Ja akkurat dette har forundret meg, altså halvautomatiske rifler inkludert .22 som blir brukt av jegere til jakt skal enten innleveres eller kun kjøpes av personer som driver med praktisk rifleskyting altså en sport der en driller på å skyte flest mulige skiver på kortest mulig tid...en skulle tro staten heller ville ha slutt på dette etter 22/7
#79
Lover og regler / Re: Deler til svartkruttvåpen ...
Last post by Cap'n Redneck - 02. January 2024 kl. 1:34:35
Det er enda et lite steg på veien til myndighetenes mål om å totalforby privat våpeninnehav.
Det er allerede innført et forbud mot bruk av blyhagl til jakt og baneskyting.
Neste skritt blir å forby bruk av blykuler med større diameter/vekt enn blyhagl.
Når du ikke lenger kan benytte dine våpen lovlig noe sted har du pr. definisjon heller ikke lovlig grunnlag for å eie dem.

Det pågår en krig i Europa, og Jensemann sitter i Brüssel og oppfordrer Nato-landene til å øke produksjonen av våpen og ammunisjon, og å øke satsningen på Forsvaret.
Men innen 1. juni i år må alle som ikke er samlere avhende sine halvautomatiske rifler.
Så her hjemme på berget skal invasjonsforsvaret ivaretas av gamle menn med høygafler...?

Jeg tviler på at den oppvoksende slekt kommer til å sette seg til motverge mot en okkupant så lenge de fortsatt får 5G-dekning, datapakker og tilgang på nye I-Phonies...

Grått Nytt Hår.
#80
Lover og regler / Re: Deler til svartkruttvåpen ...
Last post by Roy-Terje Kjoberg - 02. January 2024 kl. 0:34:32
Det skyldes nok blant annet at:
Staten øker inntektene ved gjennom inndriving av avgifter.
Politikerne ser seg ikke tjent med privat våpenhandel og skiller heller ikke på skytevåpen.
Byråkratene (POD) fremmer forslag til innstramminger på våpenfronten.
Politikerne vil vise handlekraft overfor allmuen ettersom deres første prioritet er å bli gjenvalgt og innfører innstramminger «for å trygge befolkningen». At våre våpen har historisk verdi er noe de ikke finner interessant.
Flere årsaker enn de jeg har listet finnes i hopetall.

Godt nyttår forresten.