Annie Oakley fikk børse av Buffalo Bill

Started by Hiorthefot, 02. November 2012 kl. 9:30:06

Previous topic - Next topic

Hiorthefot



Annie Oakley fikk denne børsa av Buffalo Bill. Skulle gjerne visst litt meir om dette. Har lest mykje om Annie, men ingenting om denne rifla.

Øyvind F.

Glattløpet Winchester-karabin i .44–40? Det står litt om den i denne artikkelen: Annie Oakley's Rifle Auctioned‏.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

jæger justnæs

Takk begge to, dette ble en god start på helga :-)
Fabrikkprodusert glattløpet 1873 i .44-40 til bruk på "aerial targets", man antar at det ble anvendt hagl i patronene? Ellers tror jeg et glattløpet våpen ladet med svartkrutt og rundkuler eller voks kan være anvendelig på korte hold hvor det skal skytes mange skutt uten puss!

JJ
Best når det smeller!

Yellowboy

Mener børsa på bildet er en 1892 winchester rifle, har lest en plass at Winchester leveret 2-3 våpen glattboret for trick skyting

Orion

Det er en 1873.
Hvis man leser i artikkelen som er linket til ovenfor, står det:

There is a Winchester 1873 .44-40 caliber factory-made, smooth bore rifle owned by Annie that is on display at the National Annie Oakley Center at Garst Museum. Made in 1892, it was given to her by Buffalo Bill Cody
:-)

Hand

Børsa på bildet er en 1892.  Veldig tydelig ved at låskassen ar avrundet på undersiden (av låskassen), foran "leveren".  1873 modellen har også demonterbare sideplater på låskassen, det har ikke 1892.  Avbildet våpen har ikke sideplater på låskassen.  

Hand

Øyvind F.

Det er nok artikkelforfatteren som har feil. Han har sikkert fått beskjed om at den er en Model 1892, og så har han begynt å tulle litt og antatt at det er en 1873 som er laget i 1892. Det var derfor jeg skrev «Winchester-karabin» over, for det er ingen 1873, som noen har påpekt.

Hun hadde visstnok to glattløpede Model 1892, med serienummer 41023 og 301670. [Kilde]

Det skal heller ikke være bevist for at Annie Oakley noen gang eide en Model 1873 i kaliber .44–40 [Kilde]
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Hiorthefot

Hjertelig mange takk for alle hyggelige svar og kommentarer.  Så dette er vel Winchesters siste svartkruttrifle? Modell 1892 hadde vel vanligvis løpsbånd som på modell 94, og ikkje "nosecap" som på denne.  Men det var vel slik at ein kunne få det ein ville.  Skal bestille meg ein litt nyare Winchesterkatalog som også omhandlar modell 1892.

Vil med dette oppfordre alle til å lese den fantastiske historia om trekløveret Annie Oakley, Sitting Bull og Buffalo Bill.

Orion

OK, jeg gir meg. Dere har selvfølgelig rett.
Jeg tok det for gitt at artikkelforfatteren hadde rett. Det er selvfølgelig ikke sikkert. Ser det dessuten nå at denne ikke har sidepanelene som 1873 har.
Sorry. ;-)