Jaktombygd tennstempelrifle.

Started by Hiorthefot, 29. April 2017 kl. 6:07:16

Previous topic - Next topic

Hiorthefot

Ved eit hell havna denne tennstempelrifla i mitt våpenskap til ein grei pris. Den er tydligvis ombygd til jaktbruk. Låsen er svært bra, med bare litt rustpitring.  Fin gravyre og med den flotte hornavslutninga bak avtrekkarbøyla.

Låskassa har bare serienunner, mellom 17 hundre og 18 hundre.Men er dette belgisk Larsenkasse?

proud.norwegian

Kan du legge ut bilde av toppen, med blokka åpen, samt motsatt side.

Hiorthefot


Hiorthefot


jæger justnæs

Vi kom til å snakke om denne på chatten i dag. Jeg er ikke rett mann til å uttale meg om hvor den er laget men det ser da ut til å være en 'gassikring' på oversiden av blokka?
Er det ingen stempler å finne, eksempelvis under sveiva på kassa?
Jeg har ei med Hagen-pipe som er stemplet ganske svakt H.LARSEN PATENT under sveiva.
Best når det smeller!

Hiorthefot

Her er detalj av låskassa under hevarmen.

JanS

Larsen rifla nr. 1792 er Drammen produsert i perioden seint 1870-tallet til tidlig 1880-tallet. Teksten "H. Larsen Drammen, STAAL" skulle stått bak på løpet framfor kassen, men bildet som viser overgangen kasse/løp ser ut å ha en neddreiing/slipning som indikerer en løpsforkortelse ved sportifiseringen på 1890-tallet for å etterape originalsportifiseringen som kom på midten av 1880-tallet. Løpet har også fått modærne sikter,men har beholdt et kombinert original pussestang/reimfeste som lå i forstokken. "Heimetilpassa" fortre kan ses mot kasse som mellomrom sammenlignet med kolbe og kasse som er "dretet" på plass.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

Hiorthefot

Hjertelig takk for fyldig svar, som er det eg ynskte, men ikke torde å tru. Synes etter dette at et hev skoti gullfuglen. Det er litt freistande å prøve å få tak i ei pipe som er mer korrekt, men den som sit på er vel ei typisk jaktombygging.   Skjeftet er skjøytt rett bak avtrekkarbøyla, og det kan eg vel og behalde.  Men eg hev ein god bite med svart hønn som kan bli kolbekappe.

Trond

#8
Beklager, men dette er nok en belgier. Jeg er nokså enig i JanS datering, men Drammen var på vei inn i nye blindveier på slutten av 1870-tallet. Dert er antagelig produsert et sted mellom 10 og 20 000 eksemplarer av tilnærmet identiske eksemplarer av denne frem til ca 1887.

Hiorthefot

Ingen ting å beklage! Likevel ein juvel av ein lås. Tusen takk!

Skulle gjerne vite gjengestigning og diameter på pipa uten å demontere, om nokon veit.

Roy-Terje Kjoberg

Det har vært kjekt å følge tråden - og  å få glede seg over din glede:-)
Mer samler enn skytter.

JanS

Tennstempelrifla er en god nordmann med sin løpsforkortning/sportifisering og historikk. Tenk hvilken historie rifla kunne fortelle til Gaup og oss andre historieinteresserte. Kanskje noen husker innledningen til storfilmen om Sovjetunionens beste snikskytter Vasilij Zajtsev under krigen. Jeg antar at sportifiseringen skyldes nevnte brekkasje ved fall på glatt berg under kanskje reinsjakt. Sammenlignet med Kragen ble den for tung og lang utpå 1890-tallet. Beingrepet/pistolgrepet medførte forsterkning/skjuling av bruddet, godt grep og raskt riflebevegelse/sikte med avkorta løp. Behold rifla som den er og ikke gå i "tilbakeføringsfella". Bevar stål og treverk med olje og hvis kolbekappe mangler kan du finne/tillage en etter sporet i treverket. Rifla di er en  original jaktrepresentant med løpsforkortning. Selv "kastreringen" har ikke klart å fjerne nordmannens gode håndverk.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

Jon

Et lite bidrag fra 1883



Kan vel tyde på at rifla denne tråden dreier seg om er "Ældre patent"

Hiorthefot

Takk for det!  Nei det er ingen fare for "tilbakebyggingsfelle"  her i garden. Men det er litt greit å få den i brukbar stand.  Men det kan hende blylapping av løpet er nok. Litt tilpassing av fortreet må til.  Og kolbekappe av hønn er på beddingen. Men for meg er dette nostalgi.  Mitt fyrste oppdrag i våpenreparasjon som 17 åring var ei ombygd rifle med same mønster på hønngreprt bak avtrekkarbøyla.  Den var bora opp frå firelinjer til. 24 kal. hagle.  Tennstempelet hadde ryki, så eg sveisa på ny tennål.  Eigaren ville bytte den i ei uregistrera salongrifle, men det kunne eg ikkje skaffe i farta, så den gjekk til ein annen, desverre.

JanS

Det er riktig som påpekt av Jon at rifla dreier seg om "ældre patent". Legg også merke til at brattheten på vinkelen fra kolberygg til pistolgrep på omtalte rifle ved sportifiseringen har blitt forandret som vist på "nyeste patent".
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.