Ladedata 8X42R

Started by Hiorthefot, 27. July 2009 kl. 18:09:09

Previous topic - Next topic

Hiorthefot

Prøver å finne kulevekt og ballistiske data for denne patrona, som mellom anna hører heime i Husqvarnas fågelstudsare m. 33. Løpet måler .335 - .338

Finn ingen ting i siste utgave av "Cartridges of the world". Noen som veit litt om denne patrona?

qualibra

Hei.
Jeg går ut i fra at den basert
på .360 hylsa?
Skulle anta at det er samme patron,
bare med ei kule litt mindre dm.
9,3/.360 har jeg ladd med 45-50 grain.
Prøv fra 40 og oppover.
Går ut fra at det er plass til det.
qualibra

Sharps

Den er en nedkortet sak basert på 8x51 R Mauser, introdusert i 1888.

Kulevekter fra 157 til 175 grs. Hastigheter 480- 540 ms, med det nye kruttet.

Hiorthefot

#3
Mange takk. Ser ut som basen er litt større enn 45-70. Mulig at det er papirvikla kule som er tingen, siden .338 er vanskelig tilgjengelig i så lette kuler.

Sharps

Har du slugget løpet? oppgitt kuledia. er .318. Synes .338 høres mye ut.

qualibra

Hvis hylsehodet er større i dm
enn .45-70 hylsa, så kanskje
den kan lages av .348 Win.hylser?
Det kan godt hende jeg er på jordet,
men jeg vil være med og lære litt.
Hvordan er krave diameter'n i forhold
til ovennevnte hylsetyper?
qualibra

Sharps

Mål på hylsen er: Rim dia. 13,3mm, fremfor rim 11,85mm hylselengde 41,8mm.
Dette kan nok variere fra våpen til våpen så en avstøpning er nok det beste.
348 winchester blir nok for stor i rimmen, den er 15,3mm.
Det finnes mange tyske patroner med samme rim diameter. 8x57 M88, 8x60R, 8x65 Brenneke, 8x65 RS brenneke, 8x75 RS. Amerikanske: 38-45 Stevens, 38-45 Bullard aka 38-40 Rem. Hepburn pluss endel fler. Hylser burde ikke være vanskelig å finne. Kanskje du kan forme om .35 win og dreie av rimmen noen tideler?

Hiorthefot

Takk for hylsemål. Er alså ute på bærtur. Som å spille Monopol - rykk tilbake til start. Kammeret på børsa mi er definitivt ingen 8x42R. Kammeret målt på randa er 14,3 mm, basen måler 13,3 og randa er 2,5 mm tykk. Kammerlengda for hylsa er 43,8 mm. Fasongen på hylsa er "Champagneflaske" med temmelig stor radius på skuldra.

Børsa er lik Husqvarna modell 33 med heilstokk og skjefte uten pistolgrep. Åttekanta pipe og norske sikte. Under pipa prod.nr.7xxx som også er likt på andre delar. Men på sida av pipa prod.nr.13xx. Men ingen navn på produsent.

Husqvarna leverte normalt 8mm som 8x42R og 8x57R i denne modellen.

Fleire gode forslag?

Sharps

Du må i fengsel, stå over 3 kast. I mellomtiden kan du ta en eksakt kammeravstøping og mål mellom riflene og bommene :-P

Hiorthefot

#9



Er nå ute av fengselet!

Rifla er forlengst overlatt til ein annan. Men så har Yellowboy (Som så mange gonger før) velsigna meg meg med ei ny rifle av samme slaget, stempla Husqvarne. Og den er himla gamal, men  heilt NY !!!!!:-D :clap:  

Har i mellomtida fått tak i to ubrukte hylser mrk. "Utendorf 1877"

Disse har følgende mål:

Lengde 41,94 mm
Rim 14,84
Base 13,04
Rim tykkelse ca. 2,0
Hals utvendig 8,98
Hals innvendig 8,04
Riflingsdiameter 0,3345"

Har bestillt Cerrosafe, så det blir å sende hylse og avstøyp til CH4D.

Den eine hylsa er kjøpt av ein som kalla den 8x42R. Den andre 7,9x42R

Finner ingen ting i Cartridges of the world. Dette er vel ei europeisk patron.
Hjelp??

Yellowboy


Hiorthefot

Ja, ser jammen santen ut som den lengst til høgre. Veit du meir om denne??

Hiorthefot

Kammeravstøp er utført. Cerrosafen på plass i kammeret. Så etter eitt minutt eller to er pussestokken på plass for å dytte ut avtrykket. Men dengang ei sa Tordenskiold. Den satt som støypt.  Og det var det den var.

Så kom klubba fram. Men nei. Det måtte 6 mm sølvstål og snekkerhammar til. Med mange tunge slag.

Konklusjonen er grei. Kammeret er større i diameter ved skuldra. Og det er ei bule langs utdragarsporet. Så dette er nok ein kombinasjon av dårlig brotsjing av kammeret + ei dugelig overlading. Truleg med røyksvakt krutt.

Så nå er gode råd billige, men medisinen antagelig rådyr!!

Jon

Slo opp i SAA boka, der kalles hylsa 3985. Innvendig hylsemunning 8,25mm utv. 9mm. Benevnelsen er : 8,1x42R Scheiben, DWM 93, GR 341.

Hiorthefot

Hjertelig mange takk. Står det meir om denne patrona i boka?

qualibra

Hei .

Så ergelig da, at kammeret ha vært utsatt for støller
utas peiling på det dom har drivi med .

Hvordan kan dette ha forplanta seg nå da ?
- Jeg tenker på om det kan ha forplanta seg til sjølve
gjengepartiet i kassa, og at løpet kanskje blir vansklig
å skru ut ?
SÅ mye har det forhåpentligvis itte blåst opp - eller ?

- Bare noen tullete tanker fra en som har sitti altfor lenge
aleine og dannet seg mye rare biler oppi hue sitt .:gal:
qualibra

Hiorthefot

Nei, det skal vel gå an å berge kammeret. Men får finne fram sprayboksane med sprekktest for å vere sikker. Så det blir vel å dreie ein kon tapp og bruke litt slipepasta. Men det blir litt utpå våren når kulda slepp tak i verkstadgølvet!

SB

Hva fant dere ut om denne patronen. Sitter med 2 stk Husqvarna i noe som kan være samme kaliber.
"a rifle without hammers, is like a Spaniel without ears" Edward VII

jrr50

Hvis ikke det er denne du mener da den har jeg i både denne og noen kortere jeg ikke fant nå som jeg mener er rett over 40 mm lange
, men denne er i 8*57 , men har noen kortere også , det er ikke flaske hals men er sterkt konede hylser i stedet .

11mm ved base
Og vel 8,5 ved munning (utvendig )
Men den er cal 8 mm
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

SB

Hylselengde på 42,4. Rimmen er 15mm og kroppen er 13,1mm
Trodde det var 8x57/360 og 8X42R  Men virker som 8,1x42R Scheiben. Ikke værst å pukke opp to stk av dette kaliberet. Så får vi se hva vi får skaffet av dier og basishylser.
Ch4D har en 8,1x42R og 8,1x42R GG. Noen som vet hvilken som jeg bør ha?
"a rifle without hammers, is like a Spaniel without ears" Edward VII