Forsegling av haglpatroner av plast

Started by Skimmerhorn, 16. November 2017 kl. 18:44:05

Previous topic - Next topic

Skimmerhorn


Har ladd noen haglepatroner med sveitser2. Men har brukt rikelig med trelim til slutt, da jeg tidligere har erfart at ladninga detter ut.
Er det stor risiko å «lukke» patronene med for mye lim?

dinsdale

Etter min erfaring er plasten så "fet" at det er vanskelig å få noe som helst til å feste skikkelig på den. Jeg vil ikke komme med bastante påstander, men jeg kan ikke se for meg at limet sitter spesielt godt. Prøv å gjenge en treskrue gjennom lim og pappskive, og se hvor mye kraft som skal til for å få den løs. En stjernebrett eller rullekrymp krever ganske mye arbeid for å få åpnet skikkelig.

Men hvorfor rullekrymper du ikke i stedet?

Huntdoc

Ett lite triks jeg bruker ved lading av messinghylser til hagle:Jeg borer fire tynne hull ytterst i hylsemunningen.Når patronen er ladet,trer jeg to tannpirkere gjennom hullene slik at de danner ett kors over dekkskillingen og holder ladningen på plass.Dette kan sikkert også brukes på andre hylsematerialer.De gamle brukte vannglass for å lime dekkskillingen.Jeg har brukt det også,og det fungerer helt fint,men det er mindre søl med tannpirkere.Lykke til.huntdoc

Skimmerhorn

Har ikke rulkekrympe, det er uhyre sjelden jeg skyter med hagle i noen annen forbindelse enn jakt.
God ide, det med treskrua. :-)

Skimmerhorn

Takk for svar:-) men skjønte ikke helt metoden med det vannglasset..
Kunne du forklart det litt nærmere?

Øyvind F.

Ikke vannglass som det du drikker vann av, men vannglass som natriumsilikat. ;-)

Dette er et stoff som tidligere ble mye brukt til å konservere egg. Det blir eller ble også brukt til blant annet liming av kleberstein osv.

Her er et eksempel: http://www.fybikon.no/kjemikalier/kjemikalier-l-r/natriumsilikat-vannglass-500-ml

Det er mulig du får det på apoteket også?
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Skimmerhorn

Takk for linken. Det var noe ganske annet enn jeg først så for meg:-)

G.Larson

Blir også brukt for å lime pakninger i ovnsdører. En velassortert byggvaresjappe eller en ovnsleverandør selger dette på små flasker.
Ståle B.

Parelius

Her er en video fra Youtube (Midway USA)  som viser hvordan det kan gjøres.
Spol til 4.39 så ser du vannglasset blir brukt.

https://www.youtube.com/watch?v=VI47bl2h0cU