Test av svartkrutt.net-kula for 7,5 Nagant

Started by runastav, 07. March 2019 kl. 17:35:27

Previous topic - Next topic

runastav

Hei Godtfolk!
Testet min svenske Nagant i dag med støpte kuler fra den nye tanga til Øyvind.
Hylse kappet til rett lengde fra 32-20 - Sizet i 32 S&W Long die  kun ca  5mm i munning,- 9,5 grs PPP- kula satt i 32 S&W Long kulesetter dien  håndsmørt i smørerille plus spenefett foran kula i cylinderen.
Dette ser lovende ut, avst ca 20m stående beste hånd. Neste blir og justere framsikte til rett høyde/side;-)
Helsing Runar





BjørnL

Hei.

Jeg liker at folk legger ut skivene sine og hvordan de lader. Dette var jo en fin samling.
Ble hylsene fulle med 9,5 gr. 3F?
Satt kulene godt fast i hylsene? Jeg vil huske fra tråden at her på nettet at disse kulene ble ørlite konisk i den delen som skal ned i hylsen.
Jeg har skutt noen patroner ladet med en 200 gr. kule i min nye Schofield og der beveget noen av kulene framover i hylsen pga. rekylen. Jeg vil helst unngå krymp såfremt mylig.

BjørnL

runastav

Hei Bjørn og takk for det!  9,5 grs PPP er plenty og kula kan settes rett på uten komprimering først. Du får plenty røyk og fin rekyl i den lille revolveren kula veier jo 120 grs;-) Kulene har akkurat passe kon og sitter i hylsa dersom den er rett sizet. I Scofielden så må du nok ha en liten krymp med 200grs kule eller gå ned i ladevekt presisjonen blir ikke dårligere
Helsing Runar

Bjarte E.

Jeg fikk noen kuler av Øyvind F for 7,5 Nagant.
Dette er kuler støpt av den nye tangen i butikken.
På første testen var det spredning over hele skiven.
Brukte 10 Grain Swiss 2 papirskillin og bivoksskive.
Test to byttet jeg til  10 grain Nittedal FFFG. papir skilling og bivoks
Da ble det kjapt veldig mye gøyere.
Gøy med det som smeller
Bjarte E.

Øyvind F.

Bra å se at kula viser lovende takter. Jeg tok meg den frihet å slå sammen trådene til runastav og Bjarte E., så kan den brukes til å dele erfaringer med denne eller andre kuler til 7,5 mm Nagant.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

runastav

Hei Godtfolk! Jeg bygde opp framsikte med gass sveis, og etter justeringen så er sikte nå litt under 1mm høyere.Og tvang pipa ørlite inn for og få sikte over til venstre.Så nå nærmer samlingen seg senter av blinken.Ps, dersom du ikke vil sveise så kan du jo for eksempel lime på en bit og file til
Helsing Runar







BjørnL

Hei.

Hvis skiven du viser er skutt stående, enhånds på 20-25 meter er det fin skyting.
Korrigeringen av siktene ble jo meget bra.
Jeg har tidligere ikke hatt veldig sans for europeiske revolvere, men nå er jeg sånn smått begynt å se etter en Enfield, Adams eller en Nagant.

BjørnL

Øyvind F.

Min første test med kulene. Skutt med norsk marinenagant i kraftig sidevind og regnvær. En tønne, dvs. seks skudd, på ca. 18 meter, skutt stående med beste hånd. Feilladede patroner med 10 grains sveitser 3 (skulle ha vært 2) og svartkrutt.net-kulene smurt med SPG. Jeg brukte ingen forladning, men hadde grønt revolverfett foran på perkusjonsrevolvervis. Ikke så verst samling, tross alt.

Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Øyvind F.

Andre test ble utført på 25 meter, denne gangen også med kraftig sidevind, men sol. Syv skudd skutt med to hender med albuestøtte. Samme våpen som over (Nagant produsert for den norske Marinen). Avtrekket er jo steinhardt, så det er vanskelig å kontrollere skuddene av gårde.

  • Hylse: Bertram
  • Tennhette: Federal Small Pistol
  • Kruttladning: 10 grains sveitser 2 (FFFg)
  • Mellomladning: Semulegryn
  • Kule: svartkrutt.net-kula
  • Kulefett: SPG, svartkrutt.nets grønne kulefett foran kamrene
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

BjørnL

Hei.

Jeg ville sagt meg fornøyd med slike samlinger. Med litt korrigering av siktene bli det bare niere og tiere. "Feil ladningen" din samlet jo like bra som den andre. Harde avtrekk er noe skit, men det var jo kulen som skulle prøves ut den ser ut til å fungere fint.

BjørnL

laffa

#10
Det var vanskelige forhold å teste kuler i i dag. Liten storm og +15grader gjorde at jeg måtte sette blinken  i le av skytterhuset og skyte innenifra. Avstand ca 15m  Ladninger 8-9 og 10gr med sveitserkrutt #2  Ingen forladninger/mellomladninger. Patronspissen dyppet i smeltet hjemmelaget fett. Det virker som om at svakeste ladninga gir best resultat. Det blir å prøve noen ganger til

  laffa





perk71

Da har jeg også kjøpt tanga og die sett for Nagant, men har et problem med at kula setter seg fast i die'en. Når jeg setter på plass kula og krymp. Hva gjør jeg feil?
Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
men fik hans pande ei i sønder,
nei, der skal Kugle til en Thrønder.

aho

Ofte en fordel med seperat krympedie, Lee dier? Dien røff innvendig? Sitter kulen fast i kulestempelet?

perk71

Den setter seg fast i det sylindriske partiet, over krympe konen. Mulig kulen har en litt for stor diameter i forhold til die.
Skal måle diameter på jobb. For der har jeg tilgang til måleur, for slike små hull. Har ikke noe lyst å size kulen heller, men den måler 8,30mm. Så mulig jeg borer opp die'en. Så den holder litt større diameter en kulen.
Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
men fik hans pande ei i sønder,
nei, der skal Kugle til en Thrønder.

runastav

Jeg bruker LEE 32 S&WL dier sizer kun ca 5mm av halsen,fungerer utmerket
Helsing Runar

laffa

Jeg krymper ikke hylsemunningen etter at kula er satt. Jeg justerer hylsepressedien så langt ut at bare en liten del av hylsa blir presset, og ikke mere enn at basen  av kula, som jo er konisk, såvidt entrer hylsemunningen med etpar mm.  Når jeg så setter kula, så er det konens friksjon mot hylsa som holder kula på plass under rekylen ved skuddløsning.  

  laffa

perk71


Var å testet ny kula i kveld, på 25 meter og en hånd. Kula samler godt, men jeg må sikte helt i bunn av skiva og når jeg prøvde å kompansere sideveis så ble det bare tull. Så jeg må justere siktet før jeg går videre. Men det virker lovende.
Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
men fik hans pande ei i sønder,
nei, der skal Kugle til en Thrønder.

aho

#17
Slettes ikke verst samling, nok av de som sliter med å få sånne grupper med moderne konkurranse våpen(meg inkludert) !

MagnarA



Fikk testa nagantkula for første gong på stemne i Sollidalen arrangert av Ørsta/Volda pistolklubb torsdag. Brukte lee sine plastauser for lading, 0.5cc sveitser nr 2 og semulegryn som fyllstoff. Smurte framfor i kammeret med svartkrutt nett sitt grøne kulefett. Bra samling og 85 poeng når dommaren hadde fått sagt sitt. Ser ut som samlinga er litt til venstre. Men er veldig fornøgd med første test. Neste forsøk får bli NM bane. Om ein med datakunnskap føler seg kalla kan han snu bildet rette vegen, men blinken er no rund.

MagnarA

Då er andre test av nagantkula utført, på NM i helga. Skaut med samme oppskrift som i Sollidalen, brukte dog eit hardare kulefett. Temperaturen var vel høg for ein Nordfjording. Og somme av avtrekka i Buntline var direkte elendige. Men når skyttaren gjennoførte gikk dei rett på. Endeleg ei kule som går godt i min Nagant.