Støpetang

Started by Jonørsund86, 04. March 2020 kl. 22:11:21

Previous topic - Next topic

Jonørsund86

Hei.
Er det noen som tilfeldigvis har liggende, eller vet hvor det er kurant å få tak i ei lyman 451114 støpeblokk. Skulle gjerne hatt en for å prøvd til ei euroarms volunteer rifle jeg har.

nevS

Buffalo arms.
Ebay
midway


Og mange flere i utlandet se her
om det er noen som har en i Norge aner jeg ingen ting om, de må komme på banen og vise seg fram.
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

Øyvind F.

Selv om Lyman kaller 451114 for Parker-Hale Volunteer og 457125 for Parker-Hale Whitworth, så ble begge disse kulene egentlig laget for andre våpen. Begge var gamle og utdaterte design som ble tatt inn i varmen igjen da man skulle finne passende kuler for Parker-Hales Volunteer- og Whitworth-rifler. 451114 var egentlig laget for Sharps-rifler og 457125 for bøylerifler i .45–70 og .45–90 etc.

Jeg har brukt Lyman 457125 i min PH Whitworth med godt resultat, dog kalibrert til .451". Mange skyter denne i Volunteer også. Jeg vet mange Volunteer-skyttere har skutt godt med Lymans 535 grains Postell-kule, selvsagt kalibrert til korrekt diameter. Du kan : https://forum/svartkrutt.net/index.php?topic=10812]se hvilke kuler jeg testet i denne tråden.

Du trenger altså ikke Lyman 451114, men du kan prøve mer tilgjengelig kuler som er beregnet for .45 kaliber patronrifler.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Jonørsund86

Takker for svar.
Jeg har den 457125 tanga og har prøvd litt med den sizet til 451, men jeg ser nå etter å ha fått lest litt mer om denne type våpen at jeg må dra til med litt vedlikehold på rifla da det ser ut til at pistongen er ganske brent.

Racing

Nu bor jag iofs i Sverige,men jag sysslar en del med volunteer bössorna och om du vill ha lite olika varianter att prova skickar jag dig gärna det.

Själv arbetar jag primärt för tiden med att prova ut ett helt gäng olika hexagonala kulor till ett original Whitworth ifrån "första serien". Dvs ett av de första 5500 tillverkade av Whitworth själva.

Nu skjuter jag en del andra volunteer gevär med varför det finns lite att ta av vid behov.

Isf skicka mig bara ett mail på jesper@by-racing.se och säg mig vad du vill ha.

En i sammanhanget berömd och populär kula är ju annars den sk Postell kulan om 535 grains. Även den då ifrån Lyman.

Men för tiden skjuter de flesta paper patch,och gärna med hålbas rent av. För PP hamnar de flesta på ca 444-448 beroende på papper osv,och hålbasen i kulan är då högst begränsad.

Märk med allt detta sagt att om det finns NÅNSTANS det råder "silly season" så är det vad avser Whitworth och volunteer. Mao,ta mina åsikter för vad det är värt..:-D

Lite olika kulor i 451 (eller 452 alt 454) skickar jag dig dock gärna.

Själv labbar jag primärt vidare med Whitworth bössan men juuuuust nu läggs en del arbete på ett gammalt Monkey Tail short rifle med ringa 25.5" pipa