En kuriositet i flint

Started by Vidar, 15. April 2020 kl. 9:52:08

Previous topic - Next topic

Vidar

Her er noe som kanskje er litt interessant å studere på i disse traurige tider.Et flintlåsgevær med underliggende lås.
I mine enkle studier av kammerladningsgeværer var jeg nysgjerrig på dette med underliggende hane. Var det en norsk oppfinnelse? Var det helt nytt i 1842? De enkle svarene er nei og nei, men måtte likevel undersøkes nærmere.
I boka Underhammer Guns, av Herschel Logan,1960, fant jeg denne kuriositeten. Kanskje kan noen prøve om dette virkelig virker. Legg merke til at fengpannen er ekstra stor og fenghullet er vertikalt, så en alminnelig flintlås snudd opp ned virker vel neppe.

Svartkrudt

Morsomt og se gang på gang at det meste har vært prøvd før :-)

Kom på denne her som har fascinert meg siden jeg hørte om den å imponerende at det er et dansk design og at de ble brukt i et ganske stort antall mest til bevæpning av den livgarden til danskekongen

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kalthoff_repeater

Øyvind F.

Det er noen skyttere som bruker eller brukte flintlåspistoler med underliggende hane i NSU- og MLAIC-konkurranser. Det fungerer helt fint. En god flintlås antenner fengkruttet om du holder våpenet opp ned, og dersom du vil teste om du har en god flintlås kan du legge fengkrutt på panna, lukke igjen, spenne hanen, holde våpenet opp ned og trekke av. Dersom det tenner har du en god lås.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Roy-Terje Kjoberg

Dette må ha vært et funn for de som måtte jakte i vestlandsvær :D
Mer samler enn skytter.