Papirpatroner til den Danske marines taprifle 1863

Started by festus, 18. January 2011 kl. 22:11:01

Previous topic - Next topic

festus

Marinemuseet på Horten er et museum av den gode gamle sorten. Det begynte som et raritetskabinett med ting sjøfolk hadde dratt med seg hjem, og har heldigvis klart å beholde mye av dette preget. Hva har så det med svartkrutt å gjøre, spør dere kanskje?:confused:

Jo, bortsett fra det helt åpenbare (en mengde gilde kanoner:love: ) finnes det en rekke bortglemte perler i de gamle samlingene. På en av hyllene ligger for eksempel to litt spesielle patroner. Det dreier seg i følge teksten om patroner til den Danske Marines Taprifler 1863, foræret af Inspecteur Sommerfelt. Om årstallet er en modellbetegnelse eller da de ble donert må noen andre svare på, men jeg synes de er litt interessante, da de er utstyrt med integrert holder for fenghette! Denne består av en bit tykk papp, formet som et nøkkelhull. I denne er det så stanset et hull der hetten er presset inn, med en slisse så den bare kan settes på pistongen og trekkes av. Pappbiten er så surret fast i enden av patronen. Legg forøvrig merke til at kulespissen peker inn også på denne patrontypen. En artig detalj er at man tydeligvis har gjenbrukt gamle kvitteringer- den som spar'-han har...





Jeg har kopiert patronene, og systemet fungerer helt utmerket! Nå er det slutt på fomling i patronvesker og lommer etter hetter for min del... :wink:


Bildene over er velvilligst tatt av Marinemuseet på min forespørsel.
I tillegg har jeg tatt noen bilder (av langt dårligere kvalitet) av ting som kanskje kan være av interesse:


Et nydelig krutthorn


Og ett til- anno 1665...


Grovt krudt til den Danske marine- pipa viser størrelsen på "kornene"!


Et Champagneglas formet som en Pistol- bildet yter det ikke rettferdighet, dette er glassblåserkunst ned til minste detalj på flintlåsen!


Muskett med Kyhlsk lås. Vet noen hva dekselet på låsen var til?


Museet har åpent søndager i vinterhalvåret, og har gratis inngang. Ennå er det masse jeg ikke har nevnt. Anbefales!
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

jæger justnæs

Takk for at du deler, festus!
Angående den Kyhlske låsen; synes det ser ut som en sikringsfløy. Det er en utsparing i fengpanna som ser ut til å passe med tappen på plata/klaffen når denne vippes fram i skuddklar stilling. Altså står den nå i "safe" og hindrer hanen i å kunne falle fram. Er du med på den?
Ellers har jeg lite å si annet enn at jeg likte bildene og at det frister med et besøk, ja!:-)
JJ

Edit: Ved en nærmere kikk lurer jeg på om plata svinges opp og fram; således vil den fungere som skjold foran fenhullet så sidemannes øyne spares. Det finnes fastmonterte skjold og bajonettfester av Kyhl på 1794-musketter og andre.
Tøjhusmuseet kan man lese om 1794'en med "krudtskærm". Denne står da fastmontert, varianten fra marinemuseet er ukjent for meg. Eller så har den rett og slett ramlet av og er lagt løst oppå låsen...
Best når det smeller!

Tinytim

Dekslet skal nok stå i en annen posisjon og være en gnistfanger.

festus

Hyggelig at det var av interesse! Børsa henger på en vegg, så dekselet ligger ikke løst oppå. Ellers er jeg med på de fleste tolkninger, både sikringsfløy og gnistfanger. Marinen har jo forøvrig stort sett hatt våpenpolicyen "Samma hva det er, så lenge det ikke er makan til HÆRENS!", så kanskje det er mot sjøsprøyt?...:-D
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling