Jakt med svartkrutt (Bilder og filmklipp)

Started by jæger justnæs, 05. October 2005 kl. 19:51:39

Previous topic - Next topic

nevS

Fine bilder JJ.
jeg skal ikke kuppe tråden din men jeg måtte bare dele dette med dere.

Jeg var på jobb i nabokomunen og hørte det smalt et skudd ikke langt unna, mine tanker var da at der datt den, etter noen sekunder tenkte jeg på at dette var ikke en vanlig rifle smell, jeg er da tross alt i Hurdal så det Kan skje mye rart, her var jeg langt unna normale forhold og uten noe å forsvare meg med, tviler på at leatherman kniven duger  så jeg gikk tilbake til oppgavene mine med lyden av smellet i bakhodet og tenkte at de hadde sikkert sitt å drive med.

Fikk etter en stund en MMS fra en av våre nye medlemmer i svartkruttorganisasjonen, han hadde skutt en bukk og var lettere stolt over at den var felt med en Springfield Trapdor i 50X70 foret med sveitser (folklaringen på smellet jeg hørte).

Etter at jeg var ferdig med det daglige virket ringte jeg til hurdølingen som er tryggere enn de fleste, Jeg hørte at han smilte bredt når fortellingen om bukken kom , det kom kommentarer på at dette var helt noe anna enn å jakte med moderne saker, God rekyl, bedre opplevelse, og ikke minst gleden over å ha felt en flott høstbukk. Det eneste var at han hadde forventet at blykula skulle ekspandere mer enn hva den gjorde, den gikk rett i gjennom dyret i hjerteregionen og ut rett bak ribbeina,

Tilbake til jakten.
Fritt fortalt etter forklaringen jeg fikk:

Hurdølingen sto og fulgte Dachsen med ørene og moderne sporingssystemer. Der kom bukken sprettende langs der han hadde forventet at bukken ville komme, Det tok kort tid før hurdølingen var klar med børse på skulder og ga den det første skuddet.

Mens røyken la seg og bukken endelig skjønte at noe var galt var Hurdølingen fremme med oppfølgeren og ga den en til noe som ikke var nødvendig for den hadde blitt truffet helt riktig første gangen på en avstand anslått til ca 50-60 meter.
Hurdølingen var helt sikker på at det var første gangen det var felt en råbukk med en trapdor i den kommunen der noen gang.

Jeg fikk tatt et par halvbra bilder av bukken med mobilen før neste skift kom med mer ammunisjon.

Bukk og børse med trapp og dør


Detalj av munning og hode


Det manglet bare et jugebål og svartkjel i skauen når jeg var oppom for å beskue fangsten.

Uansett hvordan dagen var på jobb var dette en flott avslutning på arbeidsdagen.
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

jæger justnæs

Det var moro, nevS!
Dette er absolutt ment som dele-tråd for alt som handler om jakt med svartkrutt. Det er spesielt stas når noen får noe.:-D
Du får overbringe de hjerteligste gratulasjoner til bukkens banemann.
Flott skildring og gode bilder som varmer en svartkruttsjel.
Best når det smeller!

nevS

Her kommer det en rapport over en knallfin dag i skogen sammen med likesinnede svartkruttskyttere som inneholder
viltfall og redningsaksjoner.

Jeg og den ene representanten for primærneringen som har forstått at det finnes muligheter for å skyte med gamle våpen på noe annet enn bare papp,
Stablet inn menn og utstyr i min asfalt firehjulstrekker over fjellet mot vest som skiller hurdølinger fra vanlige mennesker.

Etter en kort tur over fjellet kom vi frem til avtalt møteplass.
Der traff vi den siviliserte hurdølingen med frue sammen med flere andre fra grunnlovsbygda og hurdal som ønsket å lufte det sanne kruttet.
Poster for morgenens økt ble fordelt,
Jeg og småbrukeren skulle til et sted jeg hadde sittet tidligere ved den store steinen rett ovenfor der du ikke kommer lenger med bil.
Siden jeg er den som nyter en cigar bådfe titt og ofte ble jeg jaget videre opp i skogen for en post ca 400 meter ovvenfor.

Jakten foregikk med Dachs fra to retninger og inn i postlinjen, Etter en kort halvtime ble det meldt over radioen at
Petra "Dachsen" hadde fot og drevet gikk nordover mot meg og småbrukeren som satt skrålies for meg med sin svartkrutt ladde 8X58RD,

Via radioen fikk jeg beskjed om at drevet var på tur til småbrukeren men Rådyret ville ikke dit,
det gikk oppover mot der jeg satt og ville komme i franget mitt.

Så jeg spisset ørene og tenkte at jeg fikk sitte stillere enn det skyldige barnet foran prest og rektor,
etter noen spennende minutter satt jeg å hørte losen gå rett på oversiden av meg, jeg hørte den siviliserte hurdølingens stemme i hodet med en formaning om at Rådyret er ikke der bikkja er, så plutselig var det et eller annet som skjedde,Spenningen steg mer enn den dagen jeg tok min største ørret noen sinne, her var det noe på gang..... jeg satt muse stille og ventet på mer lyd fra høyre!
Og etter noen pinefulle sekunder kom det et rådyr som plutselig fikk se at jeg satt og ventet urørlig og snudde på femøringen ikke mer enn 7 meter fra der jeg satt det var så vidt jeg fikk se dyret i øyekroken før det bråsnudde og reiste over toppen, Om det var jeg eller Rådyret som skvatt mest er jeg ikker sikker på men det kom i en forbasket høy fart man skulle da vitterlig tro at den hadde styggen selv etter seg, "Dachser er da ikke stygge".

Så etter en lang periode var det på tide for at jeg fikk byttet hansker til noen som var varmere og kanskje en kjeft med kaffi.

Jeg hørte fortsatt losen gå i full fart innover de dype hurdalske skogene og tenkte mitt om den forbaskede jegeren som antagelig ikke klarte å sitte stille nok, så jeg satt meg til ro på sekken og skjerpet ørene på nytt og fulgte med på hva som skjedde rundt meg med nye hansker og frisk dose med snus under leppa.

jeg er ikke sikker på hvor lenge jeg satt men det kom en melding om rast i skogen med bål og kaffimøte på hva vi skulle gjøre videre,
 
Etter ca en time dro vi videre til neste post, Jeg og småbrukeren skulle opp ved verkstedet og opp i den lia attmed bekken,
"jeg er helt sikker på at den siviliserte hurdølingen kjenner området bedre enn kjøkkenskuffen eller ladebenken"
Så jeg og småbrukeren satt oss inn i min asfalt firehjulstrekker og ruslet stille og forsiktig opp i skauen attmed bekken der fant vi en kjent plass for å parkere bilen, vi luska bak i bilen etter hver vår rolling block av god svensk kvalitet og tok ut retningen med duekompasset så satt vi i masj videre innover snødekte lier.

Etter at vi hadde kommet oss på post var det ikke lange tiden som gikk da smalt det, som forrige gang jeg opplevde rådyrfall for svartkrutt børse tenkte jeg at
der datt den, Jo da det var Fruen til den siviliserte hurdølingen som hadde felling med den flotte Kongsberg rolling block hagla med langt løp "revebørsa",
Jeg og småbrukeren fikk beskjed over nettet at da var det å komme seg ned mot verkstedet for å nyte synet av viltet.

Vi tok sekkene på ryggen og ruslet tilbake til asfalt firehjulstrekkeren min og lastet inn gubber og børser, småbrukeren hadde et tvilende uttrykk på om vi kom oss ut av parkeringsplassen siden det var så mye snø.
Jeg svarte det er da en firehjulstrekker så detta går og la ut i det vide og brede om hvor fint det var og rygget ut av plassen.:knegge:

Etter noen meter med rygging var det stopp vi var nesten på tur ut av vegen og ned i grøfta så vi stoppet og skulle fremover men det ville ikke bilen på grunn av underlaget, neivel da var det bare å fortsette bakover var vi enige om, men det gikk videre ned i grøfta og der sto vi, så kom det en annen av laget med sin firehjulstrekker men det nytta ikke siden bilen hadde automatisk inn og utkobling på driften av hjulene, bilen min sto enda bedre enn før.....:hammer2:
like etter kom det en annen firehjulstrekker som jeg kjenner meget godt, den bilen har jeg kjørt på mange fisketurer rundt omkring på østlandet, men den måtte gi seg etter at clutchen sa takk for seg, nå var det nok det skulle ikke skje mer av dette i dag så jeg ringte et av medlemmene i pistolklubben vår for hjelp til dette problemet og samtidig ta med deg den defekte gamlebilen,
Han brukte ikke lange tiden for å løfte asfalt firehjulstrekkeren ut av grøfta, da tenkte jeg at det var bedre å få fagfolk til sånne jobber
enn  å rive de lokale bøndene ut av sofakroker og godstoler.

Når vi endelig kom til samlingsplassen fikk vi vite at det var våpenproblemer som gjorde at en av jegerene ikke fikk skutt "replikavåpen":gal:  
så viltet hadde gått videre til den siviliserte hurdølingens frue som brente på med hagla.

Mona og Petra med fangst.



Jeg vil takke
Hurdølingen med frue for nok en flott jaktdag i skogene, takk til dere andre som var med og gjorde dette til en minneverdig dag på alle måter
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

Øyvind F.

Flotte innlegg nevs, både det siste og innlegget om Trapdoor-bukken.  :ok:

Ble det ladet med svart i haglepatronene til Kongsberg-hagla også? Vet du såfall hva slags ladning og komponenter som ble brukt?
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

nevS

#24
Takker,
Må sørge for at suget etter jakt fortsetter selv etter julestria,
Vi har planer om mer jakt lille julaften for å få en verdig avslutning på rådyrjakta, og fortsetter på nyåret med hare.

Men over til spørsmålet ditt ang ladningen

Messinghylse kal 12
85 GN svetser NR4
Filt av tøfler "2 stk"
34 gram hagl nr1
Melkekartong skiver fra tine "meget viktig i flg småbrukeren :-D "  limt inn med vannglass
Kriteriet for søndagslaget er at du må stille med svartkruttvåpen til jakten.
Vi jukser ikke.
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

jæger justnæs

Det har lenge vært stille i denne tråden, kan hive inn litt fra høsten 2013. Det har blitt få turer for egen del de siste årene, og når det først har blitt tur så har det vært dårlig med jaktmoral og vilt.
Det ble et par brukbare turer med svartkrutt etter sjøfugl og den årlige turen til Setesdalen med mye lyving og lite fjær. Men ei fjær kan fort lyves opp til fem høns ;-)

På sjøen ble det skutt adskillige skarv, brunnakke, havelle og ærfugl, her følger noen bilder fra turene.
Det er lite rabalder da det er vrient å håndtere kamera og børse samtidig.


På post i ei sprekk



Krutnarr får litt lakris. Like etterpå skjøt han sesongens første ærfugl med svartkrutt



Frode hilser de som har vært og henta fugl



Fin faul!



Hadde med pinfirehagla på den ene turen. Et blinkskudd med klikk på en ærfugl i flukt... Dissekering av patronen viste at jeg hadde fått stiften aaakkurat utenfor hetta. Bedre kontrollrutiner iverksatt!



Sabla mye fine farger og naturopplevelser



Kveld på hytta til krutnar, det lyves og lades opp til strabasene



Frode klar som bare det



Flott i riket til 455


Godt verktøy er halve jobben!
Best når det smeller!

krutnarr

Det er så alt for lenge til jakta begynner igjen :bored:

Takk for fine jaktturer jæger, å jeg oppfordrer herved flere til å legge ut jakthistorier her ;-)

krutnarr

Kom opp på Simdalstøyl 2 påskedag. Der står et viltkamera å vokter hytta for uregjerlig villt. Ved tømming av bildefilen fant jeg en artig situasjon som lover godt for høstjakta. Bilder følger:



Harepus sitter å koser seg forran linsa til kameraet.....



Få minutter etter står reveenka å lurer på hvor harefjerten kommer fra. Dette er viltovervåking som seg hør og bør i 2014 ;-) Rett å slett herlig :clap: