Ladedata .38 S&W

Started by AKS, 22. September 2015 kl. 14:51:30

Previous topic - Next topic

AKS

Hei
Noen som kjenner svartkrutt ladedata for patronen. Ladevekt og kulevekt?

Edit: Endret trådtittel og la tråden i kategorien "Patronvåen". Redaktøren
AKS

jrr50

#1
Mener og huske at 38 sw var ladet med  10 /12grains (3f) svartkrutt ,men det er etter fri husk,men full hylse er regelen,og det funket flott med de jeg brukte i min gamle S&W,,(men har også forsøkt pyrodex i disse av mangel på annet,nå vet jeg det er fy,fy her på sidene med pyrodex... Men bare for og si at det frarådet er vel greit? Det var med et heller dårlig resultat ,så det vil jeg fraråde.)
men det jeg ladet med svartkrutt, var iallefall  med full hylse,og den orginale kula var 147 grain,med en kulediameter på 0,361"(ikke 357/358"som moderne kopier av kulene i disse patronene.
Slik at det var hæl på kulene så de går nedi patronen,men foran dette var kula like tykk som hylsa ,(som på 22" LR):-)
Hvis man har problemer og få tak i hylser som jeg vet flere har hatt i senere tid,har jeg med hell brukt 38short colt hylser de er bare 0,3 mm kortere,eller man kan korte ned 38spl.
Vet at starline,i dagens produksjon av hylser til 38 sw og 38 Sc og 38spl,38long colt,bruker samme hylse med bare forskjellig lengde .
38 sw skal være 19,7 mm.
(Og et annet tips,jeg har brukt LEE krymp/sette die i 9*19 luger til både 38sw og 38 short colt,(forutsatt at den kan justeres litt i lengde men dette har de jeg har hatt latt seg gjøre) ,disse dier koster 1/3 av hva dier til <38sw /38sc >koster og er mye lattere og få tak i og fungerer utmerket.)
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)