10,15x61 Jarmann hylser

Started by Leidangsbonde, 07. March 2007 kl. 18:16:10

Previous topic - Next topic

Leidangsbonde

Har fått kjøpt meg en svensk jakt omgjort Jarmann . Er helt grønn på dette våpen . Håper på litt veiledning fra Dere erfarne . Virker som "materen" i magasinet ikke kommer nok langt ned . Samt at fjæren i magasinet sansynelig er defekt . Har ladet et blindskudd i magasinet med tanke på sjekke magasinstørrelse og det kommer ikke ut .Prakkes også med å få tennhettene ut av hylsene . Går på med 0,8 mm pianotråd som er største som går gjennom men får ikke kraft nok til å fjærne tennhetten . Noen ide er . Ellers er det noen med ladeaperat for Jarmann som mot betaling kan lade 20-30 patroner ? Fantaserer om å ta den på jakt . I hovedsak rådyr med svartkrutt , men vil den tilfredstille krav til storvilt med røyksvakt ? Har en formening om at 8x58 RD klarer storvilt kravet ? Eller må jeg holde meg til nyere våpen på storvilt ? Mange spørsmål på en gang . Som det sies ; en Dåre kan spørre mer en ti vise kan svare .

rolling

#1
"Vrange" tennhetter tas ut på følgende måte, fyll hylsa helt opp med vann, sett den over ei gløppe i skrustikka slik at tennhetta er "fri", eller event. på en mutter som du legger på et fast underlag, ta en rund trepinne på ca 10 cm. som passer innvendig i hylsehalsen og sett oppå vannet, så rapper du til med klubba og tennhetta spretter ut av trykket, noe ordentlig søl men det funker.