Rolling Block med litt slakk fjær

Started by BjørnL, 16. December 2019 kl. 16:47:21

Previous topic - Next topic

BjørnL

Hei.

Jeg har en Remington rolling block med litt slakk hanefjær. Ikke veldig slakk, med litt slakkere enn på de andre jeg har. Jeg har ikke brydd meg om dette da bi-effekten er et fint avtrekk. Jeg leste for en tid siden at dette kunne medføre at hanen slo tilbake og låsen åpnet seg hvis tennstemplet mot formodning skulle slå hull i tennhetten.
Er dette bare tull, eller er det noe i det? Noe av det men leser er tull og gamle myter, men noe er det nok hold i.

BjørnL

AKS

Godt spørsmål!
Gamle myter eller ikke, remingtongeværer kom etter hvert med hanesikring. Skadet tennstempelspiss kan gi tennhettepunksjon. Er tennstemplet slitt tetter det ikke og kruttgassen slår hanen tilbake og derved låsingen. Det er vel en sjanse for at en svak slagfjær kan øke effekten av dette.
AKS

The Dane

I denne dag og tid hvor enhver har et kamera i lommen og vi har alverdens viden tilgængelig her på nettet, kan nogen så henvise til bare en eneste episode hvor det ovenstående er sket???

Måske bare endnu en myte som f.eks at sortkrudt patroner får våben til at sprænge i luften hvis ikke de er fyldt 100%?
Eller at sortkrudt våben kan kende forskel på 900bar kammertryk med sortkrudt og 900 bar kammertryk med røgsvagt og at det sidste kan få fine antikke våben til at eksplodere?

AKS

Jeg kjenner kun ett nyere tilfelle av «bakblåst», men ikke detaljene. Etter krigen brukte mange jegere oppborede remingtoner og ofte med røyksvakt krutt. Nittedal produserte dem i kaliber 24. Resultatet ble slarkete sluttstykker som ikke støttet hylsebunnen bra nok.

Det var vel ikke bare mytene som ble gamle, men geværene også. En nabo løste problemet når han skulle slakte gris ved å binde fast geværet og bruke avtrekksnor. Da var det kun messingpatroner som holdt.

Myten om 100 % fylling stammer sikkert fra røyksvake magnumpatroner med progressivt krutt. I svartkruttpatroner var det nok presisjonen det gjaldt.
AKS

TMB

#4


Jeg kan si at dette senarioet er sansynlig dersom tennhetta punkteres og tennåla gir seg og blir med bakover, eller at gassene forsvinner ut rundt den og skyver rett på hanen da vil du få en skikkelig "moment arm" om bolten i hanen. (vil jo bli som å spenne hanen) Ei slakk fjør vil her gjøre at momentet som trengs for å åpne er mindre. og dertil større risk for å få trykk og patron i ansiktet.

Er tennål slitt ellerat skruen som holder den på plass ikke har god nok "inngrep" så kan nåla skytes ut bakover.
Kan vel se en fordel med å gå over låsning av tennåla. Og i ekstrem frykt kan du jo borre ett blødehull inn mot tennål for å blø trykket ut til siden. Men om det blir nok, det vil ikke jeg prøve å finne ut.


1. Sørg for at tennnåla ikke har skarpe kanter, at hetter sitter skikkelig i hylsene, og er av god kvalitet.
2. At det ikke er slakk mellom kamret patron og høne.
3. Gjør en service på tennål og låseskruen til denne. sjekk at ting er i skikkelig stand.
4. Kontroller at det ikke er slakk i mellom høne og hane og deres tilbehørende bolter. Spesielt om det har vært bytta en gang tidligere for å få sentertenning.
 


Man ser jo på forbedringen som ble gjort her. Enda en sikring som sørger for at hanen ikke får rotert.


Ei hovedfjør som har mista spennet sitt ville jeg bytta ut. Sikkert noen her inne som har ei som er ok du kan få kjøpt. Enkel jobb å bytte.

Om avtrekket er tungt, ville jeg ha startet med å polere anleggsflaten mellom avtrekk og hanen, lette avtrekksfjøra, eller shimse denne med ei lita skive så innspenningstrykket blir noe lavere. Men dette får du gjøre på eget ansvar.
:-D

chrom

Veldig enig med TMB, flott artikkel forresten.
En av mine gamle læremestere, en ungkar født 1925,
lærte meg om svartkrutt skyting og RB når jeg var ung.
han fortalte mye av det samme som TMB sier,
Han fortalte att hans bestefar og 1 onkel på hans mor side hadde blitt
skadet av rolling blokk rifle/hagle, på grunn av hylser som kom
ut, hans bestefar ble blind, (jeger øye som han ungkaren kalte det).
hans onkel fikk ett kraftig hakk i kinnbeine under øye,
men berga synet (har sett bilde av han).
så jeg tror ikke det med såkalt jeger øye bare er myter.

Torgeir

Ikke at jeg kan så mye om dette, men jeg lærte her om dagen hvordan man kan stramme opp ei hovedfjær til rulleblokka. Først la jeg den sideveis på et papir og tegna av kurven på krumminga. Så la jeg den på to treblokker med et godt mellomrom slik at bare de fremste og bakerste centimetrene lå an mot treet. Deretter kakket jeg til den på midten med en liten hammer. Etter tre-fire sånne kakk var kurven endret aldri så lite i forhold til tegninga jeg først gjorde, og den økte stramheten kunne kjennes godt når jeg hadde fått fjæra på plass i børsa igjen.
Torgeir

BjørnL

Hei.

Takker for mange gode svar. Jeg vil forsøke å stramme fjæren litt.

BjørnL