Harrington&Richardson Trapdoor carbine kal 45-70

Started by runastav, 16. December 2021 kl. 15:52:54

Previous topic - Next topic

runastav

Hallo godtfolk!
For 20-30 år siden håndterte jeg en slik flott carabin hos Våpenhuset i Stavanger(Sårt savnet!) men den forsvant før jeg rakk og søke! Så når det dukket opp en på Finn.no var jeg snar og sikre meg den! Det er litt fiksing som må til det kommer etter hvert, på bildene koser den seg ilag med en original Trapdoor ;)H&R bygde disse på 1970 tallet, og i følge amerikanerene så ble alt maskineriet for trapdoor produksjon solgt til Pedersoli når H&R la ned produksjon av denne!
Helsing Runar

Spitfire


runastav

Takk for det Spitfire! Låsen måtte tunes litt og legg merke til den lange haneskruen som passerer nuss og studel den var ny(Sikkert en amerikansk snarvei!)Og studer graveringen, som mest sannsynlig er etset(Cheapt)
Helsing Runar

runastav

Hallo Godtfolk! H&R har tatt snarvei når de produserte låsemekanismen bak på sluttstykket/trapdooren . Låseklakken på aksling plus armen for åpning/lukking er festet med unbrakoskruer skarpsynte vil sjå de på bildene.Dette fungerer, men skruen må ha en liten forsenkning boret i akslingen for og hindre rotering. Så det har H&R ordnet på selve låseklakken men jeg måtte bore for hendelen. Og som yankee ene sier, denne mod må kun lukkes med forsiktighet ikke klasket igjen ;)
Helsing Runar

BjørnL

Hei.

Jeg ser av de to første bildene dine at kurvaturen på kolbekappen er litt annerledes på H&R enn enn på originalen. Muligens er den derfor behageligere å skyte med. Min originale trapdoor gjør meg øm i skulderen, særlig på liggende skyting. Mulig jeg er pysete.

BjørnL.

runastav

Hei Bjørn, skytejakke er tingen vettu ;)
Helsing Runar

BjørnL

Hei.

Jeg kjøpte en dresstrøye da jeg var nitten. Den passe meg enda, 35 år senere. Det er pistolskytejakken min.
Noen rifleskytejakke har jeg ikke invesert i. Den polstringen for skulderen jeg kjøpte fra England, samt en ullgenser får holde. Man må holde budsjettet.
Jeg har ladet noen patroner til trapdoor`en med lettere kuler. Jeg håper de oppfører seg fint på 100 meter.

BjørnL.

aho

Er ikke jakka i tweed Bjørn ? Burde passe utmerket til Enfield, tvilsom til trapdoor 🙂. At den virker til pistol er udiskutabelt det viser resultatene 🙂🙂