BP-ladning til 460 Weatherby Mag.

Started by Buster, 16. December 2004 kl. 18:00:43

Previous topic - Next topic

Buster

Hei.

Jeg legger meg flat og innrømmer umiddelbart at jeg ikke har noe erfaring med lading med svartkrutt, men jeg synes det ser jæv.......moro ut.

Det hender vi skyter et jaktfeltstevne med "grov-riflene" våre, for pur moroskyld, og da hadde det vært artig å hatt en svartkruttladning.
Vi skyter med alt fra 375 H&H, 500NE, 460wby, og 500 A2.
Jeg har noen blykuler (m/gascheck)525grs. som jeg skulle hatt moro av å prøveskutt i weatherby'n. Jeg har også en boks med Wano PP krutt.

Jeg synes det er greit å få noen retningslinjer før jeg prøver (det er ikke alt som er selvfølgelig).

Noen som kan gi meg noen få tips??
Big holes, big boom :-)

Arild.

Kenny

Morsom tanke det der! :D

Du trenger vel ikke være redd for at du skal sprenge rifla eller noe, selv om du bruker full hylse. Jeg har ikke noe ladedata på dette kaliberet men jeg vil råde deg til å bruke et naturfett som kulefett og ikke bruke fett som er laget for moderne våpen. Moderne fett + svartkrutt = hardt slam som er vanskelig å få bort (i de fleste tilfeller). Du kan vel også med fordel bytte bort gaschecksene med filt eller kartongskillinger. Filtforladninger kan du jo smøre godt med svartkruttfett. Du får gi en rapport om hvordan det gikk
:lol:
Kenny

Buster

Takker for svar. Jeg har fått liknende tips fra før, på accuratereloading-forumet men jeg ville sjekke om detta bare var nonsense eller fakta.
Det rådet med naturfett skal jeg merke meg. Du skal få rapport så fort jeg får prøvd.

Alt har sin første gang, vet du!;-)
Big holes, big boom :-)

Arild.

jæger justnæs

Hei, vil ønske deg lykke til som svartkruttskytter, du vil garantert like poffet og røyken. Kan anbefale Øyvinds artikler om Martini-Henry og 12.17x44, samt pløye gjennom tråden om Jarman og ellers kose deg med å finne ut av tingene.    
                     Ha en røykfylt aften. jj
Best når det smeller!

Buster

Jeg sto vel i fare for å si at jeg allerede hadde disse blykulene, men det var blank løgn dessverre. Men det som derimot er heeeelt sant er at kulene er i bestilling hos Clarry, og jeg venter dem snart i postkassa.

Så fort jeg får dem, skal dere få rapport om hvordan dette gikk.
Big holes, big boom :-)

Arild.