10,15x61 Jarmann. Hva er galt her?

Started by krutnarr, 09. December 2009 kl. 23:10:07

Previous topic - Next topic

krutnarr

Hei.
Som noen av dere vet så kom det ei relativt grei Jarmannbøsse i hus her om dagen. Det er derrrimot noe jeg lurer litt på. Hva er galt med "bolten" på bøssa?? Hvorfor har min bolt den opphøyningen som er ringet inn på bildet. Den finnes ikke på tilsvarendes jarmanner som er ombygget til m28 Størjebøsse. Er bolten forrandret på m28?

Her er bildet av min bolt. Det ser ut som om fjæra som "kaster" hylsa ut er noe høy og at det er en "opphøyning" på selve bolten?.

Her er bildet på en m28 (størjebøsse) Ingen opphøyning på bolten her.

Her er bilde av en jarmann m28 som er tilbakeført til sin opprinnelige form som jarmannbøsse. Heller ikke her finnes opphøyningen på bolten.
Hva er galt på bøssa mi?????? Er det normalt eller er noe riv ruskendes galt??. Håper noen av dere "glupiser" har en formening:-D
 By the way. Bøssa mi er en Norsk utgave altså.;-)

JollyRoger

"Opphøyningen" på sluttstykket, er èn av mange småforandringer som ble gjort på M1884. Ukjent når og hvorfor. Hva som derimot sèr merkelig ut, er at utdrageren (tilsynelatende korrekt type vs. sluttstykket) stikker så høyt opp. Dèt oppstår ikke grunnet "opphøyningen". Utdrageren skal være tilnærmet rett og ligger omtrent paralellt med sluttstykket, og "tappen" skal være nede i utsparingen. Det er ikke så banalt at utdrageren din bare er bøyd oppover da, eller løftes utdrageren (merkelig) når du lukker sluttstykket ?

qualibra

Gratulerer med ei meget skjelden
og pen børse!

Det står i Haneviks bok,
at det i 1887 ble
framsatt forslag til 15
forandringer av geværet.
En av disse var som følger:
"Sluttstykket ble utstyrt
med styrelist framme under
utdrageren for å gi det en
stødigere bevegelse".
"Utdrageren ble forsynt
med en tverribbe under hodet.
Formen på utdragerens "tann"
ble modifisert.
Forsenkningen for utdrageren
i låskassen ble endret tilsvarende."

Jeg aner ikke om dette hjelper deg
noe, men på bildene i boka ligger
utdrager'n tilsynelatende i flukt
med kassa.
qualibra

jæger justnæs

Grattis med fin børse, krutnarr.
Husker du jeg nevnte den ekstra pyntekanten bak på bolten samt at du ikke hadde den "skruen" i bakkant? Det sammen med serienummeret kan indikere at du har et sluttstykke av den gode, gamle skolen.
Her er et bilde HAF la inn om den omtalte modifiseringen i denne Jarmanntråden.

Du burde fått et bilde av en lukket bolt i en pre-1885-Jarmann.
Spennende saker, gleder meg til det braker løs.

JJ
Best når det smeller!

jæger justnæs

I etterpåklokskapens lys ser det motsatt ut; ditt bolthode ser selvfølgelig ut som den modifiserte versjonen.
Mitt sluttstykke og kasse er fra 1887 men har gammel design. Hmmmm...
Det er sånne ting som setter grå hår i hodet på folk som prøver å forstå og samle på Kongsbergproduserte våpen :klohode:
Best når det smeller!

Krutthorn

#5
Det kan se ut til at utdrageren henger på kanten til sporet den skal ned i for å komme til patronkraven. Kanskje den er litt bøyd til ene siden eller oppover, eller at løpet ikke sitter der det skal i kassa.

Mvh
Krutthorn

Hand

Kan ikke se så mye galt her.
Har sjekket mine tre kasser 84, 84/87, 84/87, og to stk 81(Søta bror) og alle utdragere løfter seg:  Utdrager treffer skråkant over kammeret.
Det ser mest voldsomt ut på 84/87.  Har aldri hatt tøys med funksjonering.

Hand

runastav


jæger justnæs

Det er nærliggende å tenke at anleggsflata/fasen på pipa for bolthodet/ekstraktoren er noe annerledes utformet på de senere modellene.
JJ
Best når det smeller!

krutnarr

#9
Morro at dette engasjerte dere i vintermørket.
Takk for flotte svar og at dere mener dette "løftefenomenet" er normalt. Jeg har tatt noen bilder for å vise at dere har rett.

Her ligger utdrageren mot hylsa, men hylsa er ikke i senter av bolten.

Her derrimot er hylsa riktig i senter av bolten. Da MÅ fjæra løftes opp.

Kammeret med spor og kon i skjønneste orden. Sporet er kansje litt "grunt" å kan files ut litt mere, men det hjelper lite på fjærløftet. Tappen til utdrageren skal vell ikke ligge ann mot hylsa når skuddet går? Trokke det.:-)

Hand

Det er ikke mye som er vakrere enn en fin Jarmann-låskasse.
Snakker vel om 1870-tallet på sitt beste.(Magasin kom etter hvert)
Flotte bilder folkens !

Hand

Øyvind F.

En del av innleggene er flyttet til denne tråden, som inneholder mer generell informasjon om Jarmann-geværene.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

krutnarr

Ja så viser også skytetesten at ikke noe var galt. Bøssa funker kjempeflott selv med den "høye" utkasterfjøra. Morro å skyte med. Nå ser jeg frem til å få hylser i hus og kjøre den skikkelig på banen. ( Testa bare med et par skudd som jeg lånte av jæger justnæs)


krutnarr

Ja så kom det noen hylser i hus da, men........
Dette var noen Bertramhylser fra "SARA-lotten". De er som beskrevet i en annen tråd her på forumet, for tykke i rimmen. Spørsmål til de vise: Er det lov til å file ned rimmen som gjort på bildet eller er hylsa da ødelagt?


Etter filing kammrer hylsa utmerket i kammeret og tennhetta er ikke høyere en at den IKKE stikker ut av hylsa. ;-)

jæger justnæs

De har jo egentlig korrekt rimtykkelse men passer ikke i tradisjonelle hylseholdere. Et lurt trekk, krutnarr.¨
Jeg modda hylseholderen, mer brysomt men jeg ville beholde rimmen.
Er klar for litt juleskyting.

JJ
Best når det smeller!

reldor

#15
Så lenge hettelomma er dyp nok da er det greit......

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

The Norwegian

#16
Bare send hylsene tilbake om du ikke er fornøyd krutnarr, men dette "tilbudet" gjelder ikke om de som vi har bestilt fra Bertram er like. Men jeg skal nok få brukt disse hylsene du fikk til noe. Mulig du bestilte 25, men det er 20 i ei pakke, så det er nok det jeg tenkte på da jeg sendte disse.
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

krutnarr

> Bare send hylsene tilbake om du ikke er fornøyd krutnarr,

Fornøyd? Jovisst er jeg fornøyd. Nå blir det juleskyting. Her skal det files og lades:-D

The Norwegian

Det er godt at du får brukt disse, hadde vært synd om de måtte tatt turen til bake i posten og du ikke hadde hatt noen hylser til jule skytingen. Men det ordnet seg jo likevel.:-)
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

perk71

Ikke noe problem, jeg kan produsere hylseholdere etter mål til dere jeg. 100 kr + frakt.
Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
men fik hans pande ei i sønder,
nei, der skal Kugle til en Thrønder.