Recent posts

Litt på siden / Våpen med merking fra Numedals...
Last post by Fanejunker - 19. January 2025 kl. 19:27:09
Hei!

Er det noen som har oversikt over hvor i Numendal de forskjellige eksersisplassene til kompaniene i
Numedalske nationale Musketer-Corps som var en del av 2. Agershusiske Infanteribrigade holdt til? De forskjellige kompaniene hadde to forskjellige merkinger, kan disse våpens knyttes til to forskjellige eksersisplasser?

Skulle gjerne knytte våpen med merking til spesifikke eksersisplasser.

- Ekerske Compagni - N.M.C E.C eller N.M.C A

- Vaaleske Compagni - N.M.C V.C eller N.M.C B

- Rollaugske Compagni - N.M.C R.C eller N.M.C C

- Sandsværske Compagni - N.M.C S.C eller N.M.C D
Patronvåpen / Re: Lage randtente 12,7 × 44-h...
Last post by Nygaard - 19. January 2025 kl. 19:02:15
Jeg beklager ny post tett på forrige, men brotsjen jeg bestilte har ankommet. Jeg har eksperimentert litt og (med sterkt forbehold om betydelig hybris) forbedret fremgangsmåten til et sted jeg tror er min foretrukne produksjonsmetode.

Endringer:
  • Borer helt gjennom hettehullet med 6 mm bor slik at messingstanga jeg lodder inn flukter med hylsebunnen innvendig. Formålet er en lengre "kammervegg" i ferdig hylse og bedre støtte for neste bor underveis i prosessen.
  • Starter kammerhullet ved å bore (5,4 mm) fra innsiden av hylsa inspirert av Øyvind, synes det er enklere å få konsistent plassering slik enn med målingen jeg drev med sist.
  • Har laget meg et trinnbor (se bilde) av et 7,5 mm bor med tuppen slipt ned til 5,4 mm inspirert av denne guiden på YouTube. 5,4 mm-trinnet gir styring i kammerhullet slik at fordypningen til kraven blir sentrert. Høyst unødvendig, men tilsvarende tilfredsstillende.
  • Åpner hullet med 5,6 mm-brotsjen til slutt. Jeg ender opp med et forutsigbart rundt hull med nøyaktig diameteren jeg ønsker. Tilsynelatende (og med samme forbehold som lenger opp) repeterbart over tid. Brotsjen har jeg kjøpt her på e-bay, ca. 130 kroner ferdig i postkassa. Anbefales!
  • En hylse i .22 short gir hylsekontakt med alle de tre millimeterne av kammerets dybde, altså en god del mer enn startpatronene. Det er trangt, men hylsene kan presses eller bankes forsiktig inn. Teorien (som har fungert i praksis, men har bare testet ti skudd) er bedre og mer konsistent gasstetting. En ulempe er at det er mindre futt i shorthylser enn startpatroner, så det er mulig at tenninga blir marginalt dårligere. I så måte kan nok startpatronene de har inne i .22 long på Winge være en slags hellig gral. De sender dem dessverre ikke i posten, så jeg får vurdere sommerferie på Sørlandet i år for å få avsluttet tankekjøret om potensielle marginale forbedringer av noe som allerede fungerer.
Identifisering / Re: Munningshetter
Last post by Fagerstad - 19. January 2025 kl. 15:27:56
Viste seg at den korte hetta passa fint på den eine lundskarabinen likevel. Den andre har nytt korn så det kan forklare kvifor det ikkje passa der.
Last post by Fagerstad - 18. January 2025 kl. 13:36:11
Går ikkje på KP og heller ikkje dei to lundskarabinane eg har.
Last post by Cap'n Redneck - 18. January 2025 kl. 13:24:57
Kan munningshette "?" være laget for Krag-Peterson?
(Den ser ikke ut til å være så langt fra dimensjonene til 12mm.)

Evt. noen av karabinene i 4'"-serien?
Identifisering / Munningshetter
Last post by Fagerstad - 18. January 2025 kl. 11:48:33
Har nokre munningshetter som eg lurer litt på. Den nederste som er merka 10.15mm på bildet har krona A frå Hovedarsenalet og passar perfekt på jarmann M/1884. Er det nokon som har sett typen før?
Så er det den korte som er merka med "?". Den går ikkje på 12 mm eller 4 linjer som eg har prøvd på. Den går nedpå jarmann, men ikkje siktet. Nokon som har ein ide om kva den kan vere til?
Litt på siden / Re: Plassering messingplate
Last post by MrOneTwo - 01. January 2025 kl. 16:32:47
Jeg er helt enig i at plata skulle vært mer "tidsmessig" både i font, form og legering.... Det er vel ikke så uvennlig av meg om jeg får en sølvsmed til å lage en annen plate så lenge innholdet er det samme..
Våpensamling / Re: Hjullås musket
Last post by Peter Braunstein - 01. January 2025 kl. 8:44:26
Hej Harald
Tak for info
Godt nytår
Vh. Peter
Våpensamling / Re: Hjullås musket
Last post by Harald - 31. December 2024 kl. 15:35:09
Hei! Pent våpen :D Ser ut som om du har ei 1600-talls «Høne fra Suhl» på pipa. Vennligst se vedlagte foto. Godt nytt år! Mvh H.
Våpensamling / Hjullås musket
Last post by Peter Braunstein - 31. December 2024 kl. 8:40:11
Kære alle tak for at blive medlem på denne side
Jeg har fået denne for nyligt, men mangler information om hvad det er for et våben
Hvem har brugt det og til min forsikrings selskab hvad er set værd
Undskyld at jeg skriver på dansk
Godt nytår
Vh. Peter Braunstin