Lov å jakte med svartkrutt?

Started by dansken, 14. April 2009 kl. 15:15:23

Previous topic - Next topic

dansken

Hei. har et spørsmål jeg håper og få svar på. er det lov og jakte med svartkrutt våpen? tenker både på rifle og hagle.

Øyvind F.

Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

dansken

Takk for hjelpen:) ser jo at svaret på det meste finnes jo her inne:)

jrr50

Var på jakt i kvinnherad i 2006 ,var kun den ene turen med ei J.R Tenden kal 16 RB hagle,og hadde fått kjøpt meg en 10pk med svartkrutt patroner,husker dette veldig godt for rett før vi var ved bilene,hadde igjen 10 -15 min gange før avsluttning og hjem kjøring.
Der kom der en tiur i lav høyde,og de to andre ble så tatt på senga at begge skjøt bom(med nye fine børser,he he),så  det jeg hørte var tre skudd som gikk av men tiuren fløy ennå den,jeg gikk litt nedenfor de andre og han kom heldigvis i min retning.
Og jeg fikk Rben  opp til skuldra spente hanen og skuddet gikk,og jaggu deisa han rett i bakken. så det var en stolt herre da de måtte slite litt med,og høre på,litt skryt og vennskaplig mobbing ei stund til vi var hjemme,var faktisk 4,5kg den tiuren og det er beste fuglen jeg har hatt til middag.:-)
Så jo det er lov men er vel kommet bly forbud siden da,men wismuth går jo ann og bruke,vet ikke om de er like gode som bly men.
Det er iallefall noe helt extra med en slik opplevelse.;-)
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Kammerherren

Jeg er sikker på at enkelte her inne vil kunne bekrefte/avkrefte det jeg nå skal si, men håper jeg har rett. Har ikke NSU dispensajon til å skyte med bly i gamle våpen til konkurranse? Gjelder i såfall det samme for jakt med de samme haglene?
Kammerherren

jørn

Hei Kammmerherren, jeg skjønner med spørsmålet ditt jeger er du ikke ;-)
Svaret er nei bly haggel er ikke tillatt til jakt i Norge.

Mvh Jørn Olav Larsen

Kammerherren

Tja, jeg jakter nok ganske mye, men i all hovedsak med rifle...... Har ikke brukt hagla på jakt på noen år nå, og sist den ble brukt er det mulig jeg brøt loven med tanke på ammunisjon..... Jeg har aldri jaktet med svartkruttvåpen, men det du sier er at det ikke under noen omstendighet vil være ok å benytte bly i en hanehagle fra 2 århundrer tilbake? Nå er det vel ganske greit å benytte f.eks vismut som erstatning, men det er jo litt værre å få tak i løst? Kan naturligvis plyndre ferdigammunisjon da...... Ganske latterlig om ikke de vil tillate NSU medlemmer å jakte med bly i de gamle haglene, for hvor mange skudd på jakt kan det være snakk om per år?? 100? Men men, vi er jo ganske godt vant med regler her på berget.
Kammerherren

jørn

Dispen til NSU er på 300kg pr år.NSU har vel ikke noe med jakt og gjøre. Du og jeg som medlemmer av NSU skal vel ikke begynne blande NSU inn i jakt.Kan du ikke heller prøve og lese deg opp litt eller tenke deg om før du skriver.

Jørn Olav Larsen

MrOneTwo

Når det gjelder bruk av svartkrutt våpen på storviltjakt så gjelder det å finne ei børse med såpass oomph at du klarer kravet til anslagsenergi. Ikke noe krav til drivmiddelet. Du må opp i relativt heftige patroner for å klare det. Jeg har ikke testet alt mulig, men jeg har prøvd ut en Huskvarna både ved munning og 100m. Kaliberet var 577-500 Westley Richards no2. Og den holdt da kravet med god margin ved bruk av 450grs kule. Jeg tror man bør opp i ett eller annet over 45-90 for å fikse det. Uten at jeg skal påstå noe.

Kravet er 2200 Joule (på 100 m) for kuler over 10 gram. Da kan du bruke formelen: M*V^2/2
Jeg laget en liste den gangen jeg prøvde den nevnte rifla, og den lyder:

For å klare 2200 J på 100m må hastigheten være (på 100m) for:
300 grs 476 ms
400 grs 412 ms
500 grs 368 ms
600 grs 336 ms
800 grs 291 ms
1000 grs 261 ms

Valget av kronograf var trasig den gangen. Skjøt i filler en. Var rimelig trang den gamle kronografen. Etter det ble det brukt en Pact. Og i stedet for "plastikk taket" på kronografen brukte jeg hvitt papir forsterket med duk.
Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...

Øyvind F.

> Kan du ikke heller prøve og lese deg opp litt eller tenke deg om før du skriver.

Dette er et diskusjonsforum der en har lov til å stille relevante spørsmål uten å måtte tåle surmagede oppgulp tilbake. Her er det tydeligvis flere som bør tenke seg om før de skriver.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Roy-Terje Kjoberg

Den tabellen burde vi lime fast på kronografene våre:-)
Takk til MrOneTwo for deling av informasjonen:clap:
Mer samler enn skytter.

Per-S

Det som står i regelverket, dvs lover og forskrifter, er:
Til jakt er det kun lov å bruke våpen med krutt som drivmiddel.
Bruk av blyhagl er ikke tillatt på jakt.

Det arbeides med å få blyforbudet opphevet fra NJFF.
Det at jakt ikke står på listen over approberte øvelser hindrer ikke forbundet i å ta dette opp.
Jeg kan ikke se noen grunn til at vi svarkruttskyttere ikke skal engasjere oss og ta opp dette som en søknad til KLIF om unntak fra blyforbudet for svartkruttvåpen fra før 1890. Da kan en jakte med gamle munnladere og patronvåpen om en vil.

MrOneTwo

Enig med Per S... njff snakker for sine skyttere og jegere. Da forundrer det meg om det skulle være utelukket for NSU.
Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...

jæger justnæs

Det er lettere å oppnå kravet til rådyrjakt med svartkrutt. Har ikke utregningene klar som Mr.OneTwo hadde satt opp for størrelse over storvilt men kravet til anslagsenergi er 980 joule (100 Kgm) på 100 m avstand.
Best når det smeller!

Kammerherren

Jørn, uten at vi trenger å bli usakelige her så bekrefter denne grensen på 300kg bare det jeg tenker om regelverket. Hvordan i all verden er det dette blir kontrollert? Jeg har vondt for å tro at NSU informere myndighetene om antall skudd som blir løsnet på aproberte stevner i løpet av et år? Hva med de skuddene som blir avfyrt på trening som ingen har kontroll på? Det vil også være fullstendig irrellevant å holde kontroll med hvor mange kg blyhagl Børselar importerer siden det er den letteste sak i verden å lage blyhaggel selv. (En kan også kjøpe blyhagl som benyttes av dykkere om en er i beita). Rent teoretisk vil disse 300kg med bly tilsvare ca 12500 skudd av 24 gram. Jeg tviler på at det faktisk blir skutt så mange skudd på baner i løpet av et år, mulig jeg tar feil der altså, men men. Om en hadde en litt mer praktisk tilnærming til denne problematikken så kunne en jo heller sagt at antikke hagler som benyttes til konkurranse innenfor NSU ELLER til søndagsjakt, kan benytte bly. Jeg ser ikke helt den store forskjellen på at blyet havner på en skytebane eller om det havner Xx24gram ekstra bly i den norske naturen spredt her og der over hele landet. Det vil uansett ikke bli de store mengdene. (Vi er tross alt ikkeså mange som driver med dette). Dette er et lovverk som kan sammenliknes med den nye loven som omhandler hunde og kattehold. Hunder skal nå luftes minst 3 ganger i døgnet. Hvordan kan en argumentere for å innføre lover som ikke kan følges opp og som samtidig oppfordrer til et angiversamfunn? Som nevnt over, vi har mange lover her i landet som er fullstendig på vidda siden de ikke kan følges opp, dette føyer seg bare inn i rekken.

Dette ble litt off topic, men jeg håper Øyvind lar meg komme med et utdypende svar siden jeg nettopp ble idioterklært av Jørn.
Kammerherren

Roy-Terje Kjoberg

Du har rett i at forskjellen på om blyet havner på en skytebane eller i naturen - rent prinsipielt er liten. Forskjellen ligger i at det ene er forbudt ved lov og det andre er ikke forbudt.
Faren ved å reise debatten er kanskje at en eller annen med påvirkningskraft merker seg dette og at vi i neste omgang får en forsterket aksjon mot bly i kuler/prosjektiler med forbud som resultat. I så fall rakner hele svartkruttjakten.
Mer samler enn skytter.

Kammerherren

Helt klart Roy Terje, noe er lov annet ikke. Det er i grunn kjernen av min frustrasjon i denne saken. Det sitter reguleringskåte byråkrater som har et sterkt behov for å forsvare egen offentlige stilling ved å stadig komme opp med "lure" endringer av loven. Gjerne lover som er umulige å håndheve, så lenge de ser flotte ut på papiret. Vi er veldig byråkratitunge her i landet, jeg håper at vi de neste tiårene vil se en forenkling av disse prosessene i takt med økonomisk nedgang, som jo vil komme etter hvert.
Kammerherren

krutnarr

#17
Det er lov å jakte med svartkrutt

svovelsvein

På hvilken måte må en dokumentere at et svartkruttvåpen holder kravene når man skal skyte til prøven? Er det nok med en utskrift fra kronograf og utregning som en har gjort selv? Hvordan er det med et våpen som ikke er registreringspliktig, og ofte uten merking- nummer? Føres det da på kun kaliber og våpentype på jegeravgiftskortet?

Per-S

Skyteprøve gjelder kun for rifle. Bruker du hagle på rådyr kan du jakte uten oppskyting.
Kronografert hastighet, eller dokumentasjon fra ladebøker om hastighet vs kulevekt for munnladere burde være godt nok for rifle.