Børsemaker K.J.Gjerstad

Started by krutnarr, 14. April 2021 kl. 7:43:13

Previous topic - Next topic

krutnarr

Hei.
Kjøpte rett før påske ei perkusjonsrifle på Blomqvist som jeg syntes virka gjenkjennbar fra noe jeg hadde sett før. Tok sjansen på at magefølelsen var riktig og slo til.  :)
Beskrivelsen var at den hadde signatur, men at den var uleselig.
Denne rifla kom i posten i går. Spenninga var stor da jeg pakket ut. Signaturen var uleselig, men etter litt rens og "krittrikset" på skriften ble åpenbaringen fullendt.  Dette var ei rifle av den aller beste fra sin tid. Bøssemager Knut.J.Gjerstad. Han er læremester til bl.a Nils Gregersen (Kammerladerens "far") og E.Eriksen + 12-13 til. Bøssene hans er ettertraktet og jeg hadde den høgt på ønskelista.
Tilstanden er ikke helt bra, men alt kan repareres/restaureres. Her må jeg fjerne krakelert lakk og lime knekt kolbehals. Bare gøy  ;D

Bilder:

runastav

Gratulerer med flott rifle krutnarr! Er den rettriflet?
Helsing Runar

krutnarr

Takker.
Den er rettriflet med ni skarpe rifler. Ser litt rufsete ut, men det er bare løs smuss i løpet. Den blir fin med litt puss.

Torgeir

Gratulerer med stilig børse. Denne blir selvsagt enda finere etterhvert.
Torgeir

jæger justnæs

Gratulerer med fin børse og spennende prosjekt  :)
Best når det smeller!

krutnarr

#5
Hei.
Har begynt å kose litt med Gierstadrifla.
Først fjernet jeg all sort lakk med rødspritdynka fille og pakka inn i bobbleplast. Etter en halvtime kunne lakken fjernes lett med fin stålull og mere rødsprit.
Kolbehalsen limte jeg på nytt siden den var sprukket opp i en gammel reperasjon med spiker og messingtråd. Huller etter spiker tettet jeg med bjørkefliser.
Ny finish er brun narvsverte og kokt linolje. Her kan jeg nok gnikke og gnu en del ganger til.
Innvendig er den pusset med kopperbørste og olje. Ingen groper funnet.

Bilder:

runastav

Meget bra krutnarr!
Helsing Runar

jæger justnæs

Salte bananer, det der var en utrolig forandring!
Pent jobba, krutnarr  :)
Best når det smeller!

Torgeir

Nei, så gildt dette blei! Veldig inspirerende å se hva du har gjort her. Du burde tenke over at det kan påvirke andre til å kjøpe skrapjern.
Torgeir