Wells Fargo hagle

Started by krutnarr, 21. May 2005 kl. 11:39:06

Previous topic - Next topic

krutnarr

har fått meg en fin munnlader som jeg skal bruke til jagt.
Den ble kjøpt i Danmark på messe å jeg har en haug av spørsmål om ho.
ved prøveskyting gav den jevn spredning på begge løp på 20m. lada med beskjedne 50grain F og likt volum med hagl.
Det enest skrevne på ho er Wells Fargo&co 1860 på løpet ellers er den produsert i Belgia (elg).Mere vet jeg ikke.
Er dette bare en kopi som er beregnet for peishylla eller er det et fullgodt våpen? Hvem bestilte Produksjonen eller kansje det er en pirat kopi?
Kan det være en jubileumssak for Wells Fargo? I tilfelle fra når?
Mange spørsmå er det så jeg håper noen der ute kan noen svar.:-)

jæger justnæs

Jeg vet at ho ligger godt i nevane og er uansett ei nydelig hagle til hverdags og fest. Det var jo etpar samlere som sendte den lange blikk med duggvåte øyne... Der fikk de for å være trege på avtrekkeren:tongue2:
Vet at du tørster etter info, så jeg oppfordrer alle kruttentusiaster til å grave dypt i kunnskapslomma.
Best når det smeller!

Pelsjeger

Flott hagle, men det er etter min mening mye som tyder på at den ikke er original Wells Fargo. Søkte litt på nettet og der sto det å lese at det var uhyre sjelden å treffe på hagler som originalt var brukt av Wells Fargo. Det er vel også kanskje rart at den er produsert i Belgia selv om belgierne spredte rundt seg med våpen over hele verden. Står det ikke 1880 på løpet? Det ville såfall være sent med en munnladningshagle i denne perioden.

Mitt ukvalifiserte gjett er at det er en fin belgisk hagle som i utgangspunktet ikke har noe med Wells Fargo & Co å gjøre. Den er sikkert brukende siden den har ELG merkene.

Her er noen resultater av søket jeg gjorde som kanskje er interessant

Om falske Wells FArgo hagler fra Belgia

En annen Wells FArgo hagle

Fra http://oldguns.net/cgi-bin/f2f/f2f.pl?http://oldguns.net/q&a1_03.htm

"Bruce-  In my opinion there may be 100 authentic Wells Fargo (or other express co) guns in the whole world, but even that number may be high, and most of those are in museums or a few old collections.  Further, I have NEVER seen one offered for sale that I thought was authentic.  There seems to be a thriving business taking otherwise pretty undesirable shotguns and embellishing them with fanciful marks and stories, and high prices."

jæger justnæs

> Det enest skrevne på ho er Wells Fargo&co 1860 på løpet ellers er den
> produsert i Belgia (elg).Mere vet jeg ikke.
1860 stemmer, det har jeg sett selv.
> Er dette bare en kopi som er beregnet for peishylla eller er det et
> fullgodt våpen? Hvem bestilte Produksjonen eller kansje det er en pirat
> kopi?
En samler jeg snakket med sa omtrent det som Pelsjeger har konkludert med. At hagla er stemplet Wells Fargo&Co er omtrent som å kalle en ski Nansen eller Holmenkollen. L.H. Hagen kalte de senere, forsterkede tennstempelriflene for Herkules. Det dreier seg vel i stor grad om merkevarebygging og økt salg...
Best når det smeller!

krutnarr

Morro at dere kommer med innspill.
1860 er nok riktig og jeg er enig med jæger at en produsent setter hva det måtte være på et våpen for å selge mere.
takk for interesange lenker.
Hagla skal nå ivertfall prøves på jagt å det skal bli gøy.
Er det noen andre som vet eller tror noe om denne haggelsprutaren, er det topp.:ok:

jke

Hello,
I was told this was Norwegian. Can anyone verify that it is or not, and give me an approximate date it was used?

Thank You, John