Lever action pistol

Started by starinda, 06. April 2020 kl. 12:35:40

Previous topic - Next topic

starinda


Hei! Plukket opp denne pistolen på en auksjon for noen år siden. Visste ikke hva det var på det tidspunktet, men syntes den så spesiell og artig ut. Pistolen er italiensk av merke Venditti Lancusi og er temmelig sjelden (rundt 100 produsert). Lever action for såkalt "rocket ball" ammunisjon ca 9mm, 10 skudds rørmagasin. Noen sier at denne er en kopi av S&W sin Volcanic, andre sier motsatt, ikke vet jeg. Den er som dere ser i litt sliten tilstand og mangler blant annet framsikte og fjær til rørmagasinet. Ellers fungerer faktisk mekanismen ok. Hva bør jeg gjøre med den? Restaurere? I så fall er jeg takknemlig for tips om noen som kan gjøre det. Bare la den være som den er? Vurderer også salg, men legger den i så fall ut på dertil egnet fora.
Ståle

Roy-Terje Kjoberg

Noen av oss er i overkant interessert i gamle smellerter og ville satt umåtelig stor pris på flere bilder av sjeldenheten:knegge:

Om det var Venditti Lancusi som var først eller hr. Wesson med patenten kan ikke annet enn sannsynliggjøres gjennom den erfaring vi har med de to landene. USA kopierte jo mafiaen fra Italia så hvorfor ikke pistolpatenter også. Radioen var vel en italiensk oppfinnelse som fant veien over dammen også? Bilen var en annen europeisk oppfinnelse som reiste dit også så jeg holder en knapp på Italia i denne saken. Men fremfor alt: bilder.
Mer samler enn skytter.


starinda

De lærde strides:) Beskrivelse fra et annet auksjonshus ref youtube video:

Description

VENDITTI, LANCUSI, ITALY
AN EXTRAORDINARILY RARE .38 (INTERNALLY PRIMED) LEVER-ACTION REPEATING PISTOL, no visible serial number,
 circa 1860 with 6 3/4in. octagonal iron barrel engraved with floral motifs and signed 'VENDITTI E C.I LANCUSI', tubular magazine below the barrel, brass frame with iron plates engraved with floral pattern, ring under-lever forming the trigger guard, chequered walnut grips, lanyard ring to heel, some staining to exposed iron surfaces.

 Other Notes: This pistol was the brainchild of Pietro Antonio Venditti of Torre Annunziata and Napoli, (1828 - 1878), who, on his release from prison after doing hard labour for murder returned his hand to gunmaking. Venditti filed many patents, with this being his most successful design, unfortunately only to have it copied whilst in prison by Horace Smith and Daniel B. Wesson (of S&W fame) and then by New Haven Arms in the form of the Volcanic (q.v). Therefore this pistol could be rightfully termed the father of the Winchester rifle. Not many examples exist with the total estimated production only being around 100 pieces, but most surviving examples are made for ten shots as represented here but variations of up to twenty-six shots are known. See "Der Neue Stockel", Vol. II, page no. 1324.
Ståle

starinda

Ståle

starinda

Ståle