Recent posts

Pistol og revolver / Valg av .36 perkusjonsrevolver
Last post by Finmekanikk - Yesterday at 20:14:48
Har planer om å kjøpe en .36 kaliber perkusjonsrevolver, men klarer ikke helt å bestemme meg for hva jeg skal gå for. Har allerede en Uberti 1858 New model army, så tenkte å kjøpe en relativt liten og økonomisk revolver denne gangen. Har lenge tenkt på en Uberti 1862 New police, men etter å ha undersøkt de litt grundigere, så virker det som om enkelte har en del problemer med disse. Det jeg har sett er hovedsakelig at de kan ha en noe grov finish på interne deler, perkusjonshetter som setter seg fast i mekanismen på grunn av slakk fjær til hammer og for vide hull i niplene, noe som også medfører at mye slam blir blåst ned i mekanismen.

Er det noen som har erfaring med nyere produksjoner av disse, eller har noen innspill? Bør jeg kanskje heller gå for en 1861 Navy?
Lover og regler / Nytt digitalt våpenregister:
Last post by Cap'n Redneck - Yesterday at 15:55:55
Alle våpeneiere som har våpen registrert på seg skal nå ha fått e-post fra Altinn med info om det nye digitale våpenregisteret....men her er link til siden for alle tilfelles skyld:

https://vaapenregisteret.brreg.no/

Her skal det gå an for den enkelte våpeneier å logge seg inn ved hjelp av Bank-ID og redigere feil og mangler ved eksisterende våpenkort.

Det er ikke uvanlig å se at våpen man har solgt fortsatt står registrert på en selv, så alle oppfordres til å logge seg inn og få oversikt over hvilke våpen Politiet faktisk har registrert på ditt navn.
Lover og regler / Re: kjøp tilatelse svartkrutt ...
Last post by Harald - 06. February 2026 kl. 9:00:07
Litt på sida: Venter på et våpenkort og spurte. Fikk gode svar:

"Vi sender ikke ut våpenkort lengre, da disse blir digitale om en uke (9. februar)."

"Det vil være en QR-kode for det enkelte våpen, og denne kan lastes ned/printes ut om man ikke har signal, rett type telefon o.l. Alle våpeneiere i Norge vil få brev om dette, samt det vil komme på politiet.no og andre medier."
Last post by volcanic - 06. February 2026 kl. 6:51:48
Enig med Kiwi. Informativt innlegg. Vurderer selv kjøp av en perkusjonsrevolver som tvingende nødvendig, og da er det nyttig å få slik info. Takk, Kaptein ;)
Last post by Kiwi - 05. February 2026 kl. 21:03:47
Tusen takk for ditt informative og grundige svar. Jeg skal følge retningslinjene dine og gi tilbakemelding.
Patronvåpen / Re: Husqvarna m 33
Last post by willer - 05. February 2026 kl. 15:07:11
Ikke enkelt uten bilder men
rufsete stand kan være så mangt ifra restaureringsprosjekt til en tusenlapp og oppover
i god stand har eg sett ett par med halvstokk som er solgt siste året for mellom 6000 til 7500
Patronvåpen / Husqvarna m 33
Last post by 50 bmg - 05. February 2026 kl. 14:42:41
Hvor mye ligger disse på i pris?
Tenker da på litt rufsete og opp til pene eksemplarer?
Last post by Cap'n Redneck - 05. February 2026 kl. 12:38:32
Forutsatt at du kun søker om perkusjon-, flintlås- eller luntelåsvåpen er det såkalt "Forenklet behovsprøving" som gjelder.
(Svartkrutt patronvåpen er underlagt samme regler som røyksvake patronvåpen.)

I.h.h.t. våpenlov, våpenforskrift og våpenrundskriv skal du ikke behøve å dokumentere tilslutning til Norsk Svartkrutt Union, Scandinavian Western Shooters eller noen pistolklubb/skytterlag.

Du skal heller ikke behøve å fremlegge noen aktivitetslogg for perk./flint/luntelås.

Siden du har våpenkort på andre svartkruttvåpen allerede skal du heller ikke behøve å fremlegge kursbevis på sikkerhetskurs i håndtering av svartkrutt.
Dette kravet er myntet på nybegynnere som aldri har skutt svartkrutt før.

Du må kunne fremlegge bevis på at du eier et FG-godkjent våpenskap eller en FG-godkjent safe som veier 150kg+ hvis den er frittstående eller er boltet fast i gulv eller vegg hvis den er lettere enn 150 kg.  Det er kun krav om at en "vital del" oppbevares i FG-godkjent skap/safe:  Dvs. selve perkusjonsnippelen, selve flintsteinen eller selve lunten.  Våpenet kan da være låst fast i et våpenstativ på veggen, innelåst i et garderobeskap eller innelåst på laderommet (man-cave'n).
Det er ikke spesifisért noen krav til graden av tyverisikring av selve våpenet. 
Her er vel tanken mer at små barn ikke fritt skal kunne plukke geværer ned fra spikeren på veggen og slå hverandre helseløse med dem...?
En øyeskrue som er skrudd fast i veggen, en sikkerhetswire for biltilhengere fra Biltema, tredd gjennom avtrekkerbøylen, og en billig hengelås er det som kreves.

På de gamle papirsøknadene var det tilstrekkelig å skrive "svartkruttskyting" i rubrikken bruksområde. 
Den nye digitale løsningen er ikke optimalisert for "forenklet behovsprøving", så det enkleste er å skrive f.eks. "Mariette" som bruksområde for en perkusjonsrevolver.
Den digitale løsningen krever også at du legger ved et vedlegg som en del av søknadsprosessen.  (her er tanken at vedlegget skal inneholde f.eks. aktivitetslogg/forbundstilknytning etc. ved søknad om patronvåpen.)
Ved søknad om våpen underlagt "forenklet behovsprøving" har jeg lagt ved bilder av svartkruttvåpen / bilder av meg selv på skytebanen: kort sagt nærmest et hvilket som helst vedlegg for å komme videre i den digitale søknadsprosessen.
Jeg fikk aldri noen spørsmål vedr. de "usaklige" vedleggene jeg la ved høsten 2025.

Spesifisér at "Søknaden gjelder svartkruttvåpen underlagt forenklet behovsprøving".

Forhåpentligvis vil det opparbeides en viss kompetanse på behandling av våpensøknader nå når alt blir samlet på ett landsdekkende våpenkontor i Mosjøen....om det også medfører at behandlingstiden går ned vil vise seg...jeg kommer ikke til å holde pusten mens jeg venter...!
Lover og regler / kjøp tilatelse svartkrutt våpe...
Last post by Kiwi - 03. February 2026 kl. 9:42:41

Er det noen som har erfaring med å søke om en replika svartkrutt Våpen ved bruk av det nye digitale applikasjonssystemet?

Jeg er medlem av en klubb tilknyttet NSU og har både svartkrutt og røykfrie våpen fra tidligere. Jeg har ringt våpenkontoret, men har fått motstridende informasjon hver gang. Alt i alt er dette det jeg har blitt bedt om å tilby.

Bevis på medlemskap i NSU Aktivitetslogg signert av klubbkapteinen Bevis på deltakelse på kurs i håndtering av svartkrutt Bevis på eierskap av våpenskap En beskrivelse av hvilken konkurranse jeg skal bruke våpenet i.

Kan noen bekrefte at det ovennevnte stemmer
Munnladning / Re: Kassepiper, en ny start
Last post by jke - 02. February 2026 kl. 15:51:33
Runastav,
Ja, jeg har sett arbeidet ditt i mange år. Jeg vil gjerne takke deg for at du viser oss alle det vakre arbeidet ditt og hvordan du gjør det.

Mvh