Holland & Holland ROOK RIFLE 297/250 ROOK

Started by slegga, 12. October 2004 kl. 6:01:51

Previous topic - Next topic

slegga

Jeg har ei H&H ROOK rifle som jeg så smått har begynt å pusse opp, godt skytbar selv om den er produsert våren 1893.
Nydelig liten sak.

Det jeg mangler er kuletang, eller noen som kan skaffe meg støpte kuler i rett vekt og fasong.
Kan noen hjelpe meg med det:

Blykule selvfølgelig
diameter .250
hulbase
vekt 50-55 grain

Har hylser, nusselige små saker det også :-D
Gamle fine jaktvåpen... Mmmmmmmm.... nammenam

jæger justnæs

Du kan ta en prat med Parabellum om customtang eller Sture Schølin på 90792760. Ellers har jo artikkelen om Martini-Henry Del 2 og den om pressing av kuler kanskje noe å lese. Lykke til!
Best når det smeller!

Øyvind F.

Du kan også lage din egen kule ved hjelp av Mountain Molds tegneprogram og få laget tanga hos dem. Tengene er ganske billige også.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

slegga

Beklageligvis så ser det ikke ut til at akkurat det programmet er i stand til å håndtere så små kaliber :-(

Ikke vet jeg sikkert hvordan kula skal se ut heller....
Har noen kjennskap til det så hadde det også vært fint.

Har 4 patroner, originale, i kaliber 300 rook.
antar at kulene der er lik i utforming som 297/250 men er lite lysten på å ødelegge en av de patronene...
Gamle fine jaktvåpen... Mmmmmmmm.... nammenam

jæger justnæs

#4
Her snakket med en samler som skyter litt med sine Rook & Rabbit rifler, han mener du ikke trenger hulbase. Da kan du undersøke disse to: RCBS customblokk med betegnelse 25-050-RN ACP. Lyman Kule #257420, best. #2660420, vekt 65 grains, kan blokka "høvles ned" til ønsket vekt? Fant dette i katalogen fra Parabellum. Kulene må vel sizes til .250.
Mulig jeg er helt på viddene nå og bare klusser det til for deg, i så fall beklager jeg.
Bare for å gjøre galskapen komplett: i Lyman 47th Reloading Handbook(1997) står det listet en 50 grains RN kule. Kule #252435, best. #2660435. Det kan være noen har den liggende, Lyman har nok utstyret i verste fall.
Best når det smeller!

slegga

takker for tips.

Må prøve å få tid til å teste ut disse
:-)
Gamle fine jaktvåpen... Mmmmmmmm.... nammenam