1843 Marinemuskett - kulediameter?

Started by Krutthorn, 22. April 2020 kl. 20:39:10

Previous topic - Next topic

Krutthorn

Hei

Jeg har en 1843 Marinemuskett.  Innvendig løpsdiameter er målt til 17.385 mm.(17,4)
Jeg lurer på om noen der ute har erfaring med denne musketten og det store spørsmålet er da hvilken kulediameter er å anbefale.

jæger justnæs

Kult at du vil skyte med M1843!
Jeg har skutt tålig greit med min. Løpsdiameter ca. .685 og har brukt ei .662-blokk fra Lyman. Du kan eventuelt prøve noe rundt .650, men da tror jeg du må få laget blokk hos Tanner eller andre. Tror ikke det finnes rundkuletenger mellom .610 og .662 - fritt etter husken.
Best når det smeller!

Erlend S

Hei
Jeg skyter litt med marinemuskett og har bruktbare erfaringer med en kule på .642 fra CBE.
Bilde er fra en god dag i Mars skutt med denne kula. Skyter med Wano spreng og .020 patch.
Lykke til!
Hilsen Erlend

runastav

Jeg har skutt kun et par  serier med min m/1843 tapp rifle brukte kuler for 18lødig, men planen er å teste med lapp og rundkule:-)Ps, ta bilder og rapporter gutar! Helsing Runar

bosnes

Det er to utgaver av 1843 Marine. Glattløpa og tapprifle. Kule og lading vert vel noko forskjellig.
Eg har sjølv ei 1843 tapprifle, men den er i så god stand eg hadde i grunnen ikke tenkt å skyte med den. Men det er mogleg eg kan skifte meining etter denne tråden..

Torgeir

Ja, det der må man jo si var en "litt" bra dag i mars. :surprised:  Tror jeg legger opp som muskettskytter, for ei skive som det der kan jeg bare drømme om å få til med svenskemusketten.
Torgeir

Krutthorn