Løbnitz kammerladerpistoler og -karabiner og tilhørende patronpakker

Started by JMoa, 19. June 2021 kl. 15:43:31

Previous topic - Next topic

JMoa

Jeg synes det er kjekt å lage patronpakker mest mulig like de som ble brukt når mine antikke våpen var i bruk. Jeg har derfor brukt en del timer på Google i et forsøk på å finne bilder eller informasjon om patronpakkene som ble brukt når modell 1841 Løbnitz kammerladerpistolene var i bruk. Letingen var nyttesløs og jeg klarte ikke å finne noen danske patronpakker fra 1840 - 1850 tallet.

Jeg tok derfor kontakt med en danske som har skrevet en del på internett om nettopp danske våpen. Han hadde heller ikke informasjon om patroner eller patronpakker fra 1840 - 1860, men sendte meg videre til en annen danske som han selv bruker å spørre ang. danske våpen, uniformer, osv. fra den tiden.

Min nye kontaktperson kunne fortelle at i Danmark har de ikke lykkes med å ta vare på gamle patronpakker og han kjenner kun til bilde av én patronpakke fra denne tiden og den var til kavalerigeværer. Papiret på patronpakken var hvitt og en hvit hyssing holdt papiret på plass, dvs. slik som brukt på patronpakker til norske kammerladningsgeværer fra Kongsberg. Han sendte meg bildet og dette hjalp meg uansett videre sammen med annen informasjon jeg mottok. Det viser seg nemlig at Løbnitzpistolene og -karabinene var utviklet spesielt for kavaleriet. Nicolai Johan Løbnitz designet nemlig pistolene og karabinene med tanke på at man satt til hest når man skulle lade og skyte disse våpnene.

Tanken var at man ved lading holder /støtter pistolen eller karabinen med venstre hånd samtidig som man holder tømmene (hest) løst og skjeftet eller kolben støttes på venstre lår eller hofte mens man utfører ladingen med høgre hånd. Grunnen til at løpet svinges oppover og ikke nedover er at det skal støttes mot brystet (pistolen) eller skulderen (karabinen) mens kammeret naturlig nok hele tiden peker rett opp ila. ladeprosessen. Samme prosedyre var tenkt dersom lading ble foretatt til fots, men da ble våpenets vekt holdt av venstre hånd og ikke av hoften eller låret.

Det ble brukt papirpatroner der enden / bunnen av papirpatronen ble revet av med tennene ved lading, altså på samme måte som i Norge. Det mine danske kontakter ikke visste, var hvor mye krutt som ble brukt til disse Løbnitz-våpnene. Jeg har lest alt fra 25 grains (2/5 kvintiner) til 45 grains (3/4 kvintiner) i pistolene.
Basert på teksten fra den kjente pakken med papirpatroner til kavalerigevær kan teksten til patronpakker beregnet til Løbnitz-pistoler ha vært som følger (men med stor usikkerhet rundt kruttmengden):
«10 Stk. Pat. á 3/4 Qv. til Kaval. Pist. uden Hat» (se bilde 1).

Jeg fikk også vite at det ble delt ut 16 glattløpede og 293 riflede Løbnitz-pistoler (se bilde 2) til Husarregimentet som også fikk 306 riflede Løbnitz-karabiner. I tillegg kjøpte et stort antall offiserer privat forskjellige offiserpistoler av samme system (se bilde 3).

Dersom noen av dere i gruppen har mer informasjon om disse Løbnitz-våpnene, eller ammunisjon brukt i Danmark på denne tiden, så hører jeg gjerne fra dere.

festus

"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Cap'n Redneck

Min umiddelbare tanke er at 25 grains er en puslete stridsladning for en rytterpistol...

Hva er kaliber og kulevekt?
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

JMoa

Takk for linken Festus. Interessant måte å feste perkusjonshetta på!

Jeg er enig Cap'n Redneck i at 25 grains virker puslete på en 46 cm lang militærpistol. Jeg selv har brukt 45 grains.
Kula veier 320 grains og den er kaliber 60 pluss fettlapp rundt og er altså brukt i den militære. Kulene fulgte med når jeg kjøpte den. Før evt. testing av de sivile vil jeg måle løpene på disse innvendig.