Tips for lading av .45LC

Started by jopesj, 06. February 2020 kl. 11:52:26

Previous topic - Next topic

jopesj

Hei godt folk,
har dere en god oppskrift for lading av .45LC for replica-revolver?

Jeg lurer spesielt på om dere bruker die-sett for pen krymp, etc.
og om dere bruker smøring på kulene - evt. bare i smøre-rillene, eller hele kula.

På forhånd takk for alle gode svar!  :clap:

Hilsen Jon
Jopesj

aho

Hei!


Jeg for min del bruker kun rundkule i 45Lc
Samme ladning som jeg bruker i perkusjon revolveren.
Ladningen er. 457"rundkule,20grs ppp, så fyller jeg opp resten av hylsen med semullegryn (da bruker jeg Jeff Tanner kruttdispenser. Med romslig trutmunn på hylsa, setter jeg kula sånn at ca halvparten sitter i hylsa så kniper den seg fast uten krymp. Fett smører jeg framfor patronen i tønna som ved perkusjon. Jevn hylselengde er viktig for å få kula til å sitte jevnt i hylsa.

Lykke til, denne ladingen er veldig presis i mitt våpen!

jopesj

Hei aho,
takk for fin oppskrift. Denne skal jeg teste ut. Litt gøy med bruk av rundkuler i patronvåpen. :-)
Jopesj

North83

#3
Hei!

Her er min ladning:

Kule: 180gr fra blykula.com sizet til .452
Kulefett: SPG (fylt i kulas smørerille)
Hylser: Starline
Krutt: 16gr Sveitser nr. 3 (2Fg)
Mellomladning: grovkornet kokekaffe for å fylle opp hylsa. Legger av og til på en bivoksskilling og pappskive under kula, men er ikke sikker på hvor mye det hjelper...
Tennhette: Federal Large Pistol

Dette gir grei presisjon i en Uberti 1873 SAA med 4 3/4" løp. Holder i hvert fall til Cowboy Action Skyting. :)

Jeg bruker Lee 4-diers diesett med egen factory crimp die. Ikke nødvendig i revolver, men skyter patronene også i en Uberti 1873 Winchester, så vil være på den sikre siden.

Hilsen,
North83

jopesj

Hei North83,
tusen takk for oppskriften. Denne skal også prøves! :-D
Jopesj

jopesj

Hei North83,
jeg håper du ser mitt spørsmål til deg. Jeg ser du kjøper 180 g kuler, ferdig sizet fra blykula.com. Disse kommer jo da med blått kulefett. Erstatter du det blå fettet med kulefett fra SPG?

Hvis ja, smelter du av det blå fettet på et vis?

Mvh Jopesj
Jopesj

North83

#6
Hei!

Du kan kjøpe kulene ufettet og usizet fra blykula, men ofte er de ikke på lager, så da kjøper jeg kuler med blått kulefett som jeg avfetter. Måten jeg gjør det på er følgende:

Jeg tar et engangs stekebrett i aluminiumsfolie og kler det i bunn med tørkepapir. Deretter setter jeg kulene rett opp og ned på tørepapiret, og setter det hele på rist eller panne i stekeovnen. Varmer kulene i ovnen på ca 100 grader i 5-10 minutter til fettet begynner å smelte. Tar ut stekebrettet og ruller kulene rundt i brettet så det smeltede fettet renner av og absorberes av tørkepapiret. Det er lurt å bruke et redskap til å rulle hver enkelt kule så du er sikker på å få av alt fettet. Så er det bare å smøre om med SPG når kulene er blitt passelig kalde. :)

Jeg kan avfette ca 100 kuler av gangen med denne metoden, avhengig av størrelsen på stekebrettet.

runastav

Det enkleste er og vaske kulene i varmt vann i for eksempel en isboks, rør rundt og vipps så er de blanke og fine uten smøremiddel;-) Helsing Runar

North83

Jeg trodde i utgangspunktet at kulefett ikke var vannløselig, men der tar jeg kanskje feil? Skal prøve neste gang! :)

nevS

Du har helt rett i at kulefett ikke er vannløslig,
Varmt vann derimot gjør fettet flytende.

og vipps rene kuler
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

jopesj

Hei alle!
Siden jeg ikke hadde fått svar da jeg ikke orket å vente lenger så sjanset jeg på løsningen med varmt vann. Mitt metode - som funket bra - var å hive kulene i en kjele, kokte opp og så fettet la seg fint som blå perler på toppen. Når alt fettet var synlig borte fra kulene, helte jeg bare hele 'suppa' ut gjennom en sil. Og vipps hadde jeg fine rene kuler uten blått fett.  :-D

Takk for alle svar!  :-)
Jopesj

North83

Nå har jeg prøvd metoden med varm vann i isboks, men jeg fant den ikke tilfredsstillende. Det meste av fettet rant av, men kulene fikk en tynn, klissete hinne som jeg ikke likte noe særlig. Jeg tror jeg går tilbake til min metode! ;)

Hilsen,
North

Partysixten

Hei , nybynner her 👍, kan jeg bruke 45 ACP i en 1878 Long Colt 45 ? Mvh Jannis Eriksson

Cap'n Redneck

#13
Nei, du kan ikke bruke .45ACP-patroner eller .45ACP mantlede kuler i en Colt 1878 i kal. .45 Long Colt.

"Kjøpe-kuler" av bly beregnet på .45ACP måler .451" til .452" i diameter, og er gjerne støpt i en hard blylegering.
Gamle originale Colt'er måler ofte .454" til .456" i løpet.
Resultatet vil da bli blying i løpet og dårlig presisjon.

Om du har mulighet til å støpe .45ACP kuler av rent bly kan du muligens omgå problemet...
Anbefaler deg å "slugge" løpet; dvs. banke en rundkule av rent bly gjennom løpet og måle diameteren på denne.  Deretter velger du en blykule som måler .001" over løpsdiameter.
Rundkuler kommer i 3 aktuelle standardstørrelser:  .451", .454" og .457".
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......