Kaliber 24

Started by Lancaster, 17. July 2020 kl. 11:49:22

Previous topic - Next topic

Lancaster

Jeg har sett at Brownells (i hvert fall) selger kal 24 messinghylser for hjemmelading.
Jeg har også sett at Fiocchi selger moderne kal 24 ammunisjon.
Er det noen som vet om det produseres / selges kaliber 24 svartkrutt (eller tilsv) ammunisjon som kan benyttes i en gammel kal 24 Rolling Block?
Helt sikkert borret opp fra 12 mm, den gang da det var flusst av rimelige slike på markedet?
'Jupiter' lager/lagde i kaliber 28 vet jeg, men det hjeler lite...

KIRA

Hei HJEMMELADING har, prøv der.

Lancaster

Er du sikker på det?
jeg vet de har de nevnte Magtech messinghylsene.
Jeg sendte dem en fsp for sikkerhets skyld, det ligger bare 'da vanlige' kalibrene på hjemmesiden.

KIRA

ser di er i sortimentet, men er vel kansje eit bestillings produkt.

Lancaster

Hei Kira,
det som er i sortimentet er tomme messinghylser, som en kan lade selv.
Ferdig ladde kaliber 24 har de ikke.
Det er mulig noen produserer, men jeg har ikke funnet noen.

Roy-Terje Kjoberg

Det blir vel å spørre hos samlerne da? Har forstått det slik at de har litt av hvert liggende.
Mer samler enn skytter.

Parelius

Har en pakke med nye Magtech hylser i kaliber 24 som du kan få kjøpe av meg.
Ta kontakt på stephan.parelius@outlook.com.

Huntdoc

Bruk Magtechhylsene.Det er anbefalt å bruke magnum pistolhetter,men det går fint med ordinære.Gammelt haglemål var 1 tredel volum SVARTkrutt,en pappskilling.En tredel mellomladning (filt eller hardstappet papir).En pappskilling og resten opp med hagl.Pappskilling på topp og lim med vannglass.Bestefars originaloppskrift til tiur "på spellet"Kruttkorningen var;det som sto fremst på hylla.Jeg har skutt disse ladningene i Kongsberg remington og ei gammal hagle som lå på setra til bruk "ved behov" og ikke var pusset siden før krigen.Behagelig ladning og fin haggelsamling.Ha det gøy og lykke til.Huntdoc,PS bruk briller!Den gamle hagla sprutet fælt.

Browning08

Gammel tommerfingerregel for hjemmelading av haglepatroner er likt volum hagl og krutt så får man tilpasse filt eller annet mellom for å fylle patronen. Og selvsagt har haglstørrelse betydning for utfallet ved jakt.. Den teknikken med det som står fremst på hylla antar jeg var en spøk...

Huntdoc

Faktisk ingen spøk.Gammelen støpte hagl og prosjektiler i svartovnen og hadde to slags krutt;Riflekrutt og haglekrutt.Begge produsert av Nitedal.Messinghylser som aldri var renset og var grønne der de ikke var brune.Han var bygdeslakter og brukte en nedkappet Hagenrifle i 10.15.Bjønneskallen på stabbursveggen var fra Hagenrifla før nedkappingen.Tiuren blei malt opp til kjøttdeig.Mange munner å mette og tiurkjøttet blei spedd til max kjøttkaker.Jakttiden var hele året unntatt julehelga.Han var kjøttjakter og måtte spare der han kunne,men skyte kunne han.Det var en nødvendighet.

Vidar

Moderne kaliber 24 med svartkrutt er nok vanskelig å få tak. Nitedals Krudtværk leverte slike opp til 1950-tallet. Her er et utsnitt fra et tynt hefte som heter: "Hva en jeger bør vite om jaktpatroner"

Lancaster

Vidar,
det finnes nok et utvalg av slike esker rundt i hyllene,
men det er nesten å håpe at det ikke skytes med disse lenger...?
Jeg vet det lades svakere ammunisjon i UK, Rogne V tok inn noen i
kaliber 12, men ikke i de mindre kalibrene.
Jeg har noen patroner i kaliber 28, moderne produksjon og hadde håpet
at noen kunne ha i kal 24 også.
Som alltid er jeg imponert over hvor mye kunnskap som finnes blant
forumets medlemmer! Takk for all informasjon.