Kammerlader 4" sivil

Started by svetande, 18. July 2022 kl. 20:02:47

Previous topic - Next topic

svetande

Jeg har spørsmål om en sivilutgave av kammerlader 4". Har det noen gang vært utlevert en blank utgave som aldrig har vært brunert? Jeg vet med sikkerhet att det har vært utlevert en annen type kammerlader som aldrig har vært brunert.

På forhånd takk for svar

Øyvind F.

Når du mener utlevert, så regner jeg med at du mener militært? Det var vel kun Hærens M/1842 og Marinens M/1845 som ble levert blanke, men disse modellene ble av praktiske årsaker ganske raskt brunert. Bestemmelse om brunering av Hærens geværer kom tidlig i 1846.

Også de sivile geværene ble brunert, men kundene kunne innen rimelighetens grenser bestille det de selv ønsket fra Kongsberg. Det er derfor ikke usannsynlig at det finnes sivile geværer med blanke piper og beslag, men det er langt fra vanlig. De kan selvsagt også være pusset blanke i ettertid, men du vil ofte finne rester av bruneringen i kriker og kroker, f.eks. i overgangen mellom pipe og sideskinner. Dersom du har et sivilt gevær som ikke er brunert, så legg gjerne ut noen bilder.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

svetande

Det var bra å få bekreftet, ja jeg har en som er merket 1861 og som er sivil eller skytterlags modell.
Jeg er 100% sikker på at det løpet aldrig har vært brunert. Den har ett tidlig serie nummer som er godt før 300. Skal se etter vært om jeg får lagt ut ett bilde. Den har også ett sikte som jeg heller ikke har på noen annen kammerlader. Jeg er også sikker på att det heller ikke har vært brunert noen gang.

willer

Hei dette er ett sveitzer sikte
Jeg har ett slikt på en sivil kammerlader som er nummerlikt med resten av børsa

Øyvind F.

Det avbildede sveitsersiktet er et modifisert vinkellamellsikte. Du ser tydelig loddestripen der det nye sveitsersiktet er festet til vinkellamellsiktets gamle base. Sveitsersiktene kan du lese mer om fra side 378 i Norske militære og sivile kammerladningsgeværer.

Dersom geværet er produsert i 1861 og opprinnelig ble levert med vinkellamellsikte, så tviler jeg på at geværet opprinnelig ble levert blankt. Ofte var det skytterlagenes inventarierifler som ble modifisert med sveitsersikter. Inventarieriflene, altså geværer som skytterlagsmedlemmene kunne låne på banen, var som regel helt standardiserte og av rimeligste modell. Disse geværene ble brukt hardt, ofte av uøvde skyttere, og ble fort slitt. Kanskje har geværet blitt pusset blankt en eller annen gang?

Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

svetande

Ja jeg kan ikke garantere att den var levert med blank pipe. Men som regel så vil man se at det har vært pusset på som du nevnte. Jeg kan ikke se att det er antydning til noe brunering noe sted på pipen. Men den skal nå få være slik den er. :D

laffa

Legger merke til at siktet har rustgroper. Hadde det vært urørt, ville det ha vært brunt. Har en mistanke om at rusten og bruneringen på siktet og resten av våpenet er fjernet kjemisk, eller ved hjelp av elektrolyse

  laffa

willer

Var for rask når eg sa det var Sweitzersikte så ifarten likt ut som det eg har når eg så bildet på mobilen.
Fint om du legger ut bilder av kammerladere din alltid bedre med bilder  :)